onsdag 22 april 2020

Döden i Rom

Basilika Santa Maria Maggiore under coronakrisen.










En lokalpolitiker i 60-årsåldern från Storfors i Värmland, åker till Stockholm för att smitta ner sig frivilligt med coronavirus. Han tycker det är ”en kul grej”. När han kommer tillbaka till Storfors får han inte längre vara med på de politiska mötena på grund av smittorisken för de andra. Står det här för att vi alla går med en inre dödslängtan nu? Det kan vara så. Typ varför får Adam Alsing dö och inte jag? Att vara avundsjuk på de som avlider måste vara den ultimata formen av den svenska avundsjukan. Och faktum är att jag känner likadant själv i nuläget.
Var nere i centrum i dag. Det var som om pesten var lös. Nästan helt öde. Väldigt många butiker var igenbommade. På vägen ut var hela gallerian Axet tom på människor. En tämligen kuslig känsla, även om det inte gör mig något.
Dressman var stängt också och en rad andra butiker. Jag hade tänkt köpa strumpor.
Nu är klockan halv två och jag håller på med den italienska klassikern tagliatelle al ragù bolognese. Det doftar ljuvligt av kött, rödvin och örtkryddor. Jag har köpt två flaskor fint italienskt vin till maten. Marrone- och Amaronevin. Den förstnämnda kostade 139 kronor, den senare 169 kronor. Undrar om de levererar? Vi får se i kväll. Jag ska äta efter solnedgången klockan åtta. I kväll är det restaurangbesök på Sturehof på Sturevägen på Stureplan i Nyköping.
Jag klär mig i svarta strumpor, svarta jeans, svart skjorta och en guldgul silkesslips kvällen till ära. Dessutom har jag nyrakat huvud och nytrimmat spetsigt skägg. Jag ser ut som ett mellanting mellan en fascist och en mafioso från den gamla goda tiden. Nu ska jag dricka och äta italienskt. Temakväll Italien. Forza Italia, forza Mussolini, forza tortellini! Pronto prego, ma bella!
Sjuksköterskan Stenca från Tjeckien har på fyra månader gått från att vara ungdomligt attraktiv till att bli en halvfet gammal kärring. Jag såg det i dag. Hur gick det till? Här går det undan i svängarna, som Mya brukar säga.
Omni.se har slut på pengar och har börjat tigga likt bulgarerna utanför Ica. Nu har även Aftonbladet stora problem, de riskerar att förlora 400 miljoner. Nu sjösätter man ett stort sparpaket med personalneddragningar. Man talar i media om ett svenskt kreditproblem. Det finns helt enkelt inga reda pengar längre i systemet och därför rasar alla värdepapper.
Marronen var underbar. Den smakar körsbärsvin. Väldigt rondo i smaken. Nästan som sherry, men ännu godare. Litet torrare och neutralare än sherry och därför bättre.
Solen skiner. Jag har Rudolfokepsen på mig. Jag ser faktiskt ut som en riktig italienare. En bolognagangster från 1950-talet. Lite roligare än Gulag måste ju livet få vara ibland.
Där tycker jag de livsbejakande italienarna har rätt.
Men nu får man väl köra lite vänster när det snart är första maj?
Eller inte.
Nu sjunger en nosig tjej på radion "lev nu Döden".
Menar hon mig?
Amaronen var ännu vassare. Italienarna levererar. Jag går över till italienska schlagers.
"Volare, oh, oh, cantare, oh, oh, oh, oh...."