måndag 20 april 2020

Censur, censur

Halva befolkningen ägnar sig åt övervakning.









För första gången i mitt liv har jag nu blivit konstnärligt censurerad. Det var något nytt. Youtube tog direkt bort min nya video The Parade, som faktiskt var lite arrogant och elak. Men nu vet jag att jag kan träffa nerven utan att blanda in nakenhet. I detta fall rörde det sig väl närmast om flaggskändning, vilket kan vara känsligt i stora delar av världen. Proggarna i Sverige höll ju på med det på 60-70-talen. Då gällde det Sveriges flagga. Jag hade 29 stora nationsfanor i min video, och då kanske man utmanar för mycket till insinuant musik? Men om man som konstnär blir censurerad av makthavare, då vet man att man är bra. Det visar att man tänker rätt om själva jobbet. För konst ska ju utmana människors föreställningar - då har man lyckats.

Dagen därpå tittar jag på Stureplansstreamen. Det är mulet, men jag säger, att nu kommer solen. Då bryter den momentant igenom live. Ett tecken som jag inte riktigt kan säga vad det betyder.
Simon says?

Soppa är som bäst när den är som tunnast.
Finns det något så drygt som kycklingsoppa?
Jag gjorde en sats på två filéer, och den har räckt i tio dagar.
Varma koppen kyckling.

Alla har någon hake på sig av någon anledning.
Ja, Anna och Cissi skulle ju inte gå härute i Oppeby. De skulle vara på Dramaten, och inom svensk film.