lördag 2 januari 2021

Sagan om de tre små grisarna


De tre små grisarna Frasse, Nasse och Hasse är ute och spatserar på Stureplan. De ska gå till en hamburgerbar och äta biff, för de är ju så hungriga. De har inte ätit på flera timmar, och nu kurrar magarna igen på de goda vännerna. När de kommer in på stekhuset säger Frasse: Jag är jättehungrig, jag vill ha en sådan där 250-grammare. Jag är sugen på en 500-grammare, säger Nasse. Och jag tar en enkilos, för jag har inte ätit på tre timmar, avslutar Hasse resonemanget. Och oj vad grisarna får äta sedan! De mumsar och smackar, rapar och fiser, men så är det gott också. Biff smakar bra för våra utsvultna vänner. Efter skrovmålet går alla och bajsar på den fina toaletten, sedan är de redo för nya äventyr i staden.

De tre små grisarna träffade sedan Sandra i bageriet där de skulle köpa biskvier. Hon log och sa: Det är hundra i dag. Och hundra det va’. Döm om grisarnas förvåning när de fick reda på de’. Nu gick de tre glada vännerna vidare på sin upptäcktsfärd. De skulle till Bosses Bar och ta varsin bira. Varsitt lock, skojade Nasse. Och oj vad de fick dricka! Det var lock efter lock som gick ned. Down. Lock down. Ja, det där var fem liter gott dricka, skrattade Frasse, och så var de tre uppsluppna gamängerna redo för nya äventyr på staden. Nu är det dags för efterrätt, sa Hasse och kliade sig tankfullt på magen. Vi går till Kajsas konditori, där bjuds det jordgubbstårta, sa Nasse. Och oj vad de fick äta! En hel tårta gick åt. Sedan var de tre redo för nya äventyr i staden. Nu går vi och äter julbord, sa Frasse och rapade.