söndag 3 januari 2021

Lundell hyllas och mystiken tätnar

Nu hyllas Ulf Lundell av många svenska storheter: Stefan Löfven, Benny Andersson, Lena Andersson, GW m.fl. Det är bra att han firas medan han lever. Löfven har fyra Lundelltavlor på sitt kontor i Rosenbad. Det var oväntat. Alla kanske vi lever i Lundells universum nu? Så även jag. Han är ju min stora förebild inom konsten. Nu snackar t.o.m. min gamla far om honom. Och man snackade om honom bland personalen i  fängelset för några år sedan. Vilken ikon han har blivit genom talang och träget arbete. Men jag tror inte han är så känd utanför landets gränser. Varför vet jag inte, för utlänningarna brukar ju vara så intresserade av Sverige. Vad jag kan se på internet är hans romaner inte översatta till engelska. Inte ens Jack. Så märkligt. Räknas inte han utomlands? Deckardrottningen Camilla Läckberg däremot har översatts till 35 språk och säljs i över 60 länder. Men varför funkar inte Lundell utomlands? Han räknas ju som vår nationalskald, medan Läckberg är en kioskförfattare. Så fungerade det väl inte på Strindbergs och Ibsens tid? På den tiden var det väl de stora som sålde?