fredag 16 oktober 2020

Uppryckningen av Norrlands Guld

Norrlands Guld har plötsligt blivit ett kvalitetsöl. 
Systembolagets försäljning av starköl toppades 2019 av Norrlands Guld Export från Spendrups, följt av Mariestads Export och Sofiero Original. Bra jobbat av ”Norrlands”, för det ansågs ju tidigare vara ett relativt blaskigt öl. Tidigare gav jag det betyget 1,5 av 5 möjliga, men nu ger jag det betyget 4,5 av 5. Smaken har blivit fylligare med mer beska, mer balans och nu faktiskt med den helt perfekta touchen. Folk har upptäckt att Norrlands Guld nu smakar mycket bättre, och försäljningen skjuter i höjden som belöning.

Hur gick då detta till?

Jag ska komma med en gissning nu som jag inte har belägg eller bevis för, men mitt tips är att man lånat receptet på världsölet Heineken Lager som man licensbrygger på Spendrups, och nu brygger Norrlands Guld likadant. För plötsligt kan jag som ölkännare konstatera, att Norrlands Guld nästan smakar likadant som Heineken Lager, som jag alltid vurmat för här på bloggen, som ett av världens bästa öl.  

Återigen ett sådant där fattigdomstecken i Sverige, när man måste stjäla idéer från utländska företag för att bli framgångsrik.