fredag 1 november 2019

Stanley Kubrick & halloween

Jack Nicholson i The Shining.










Jag har under hösten sett om ett gäng gamla Kubrick-filmer. Fantastiskt bra är de.
Nu under halloween snackas det Kubrick överallt, både i England och i Sverige.
Framförallt framhåller man The Shining som en av världens bästa skräckfilmer.
I år känns halloween otroligt spöklikt.
Till och med jag känner rysningar av obehag. Allt känns kolsvart. Mörkret är levande på något sätt.
Jag har plötsligt tappat sexlusten, och istället känner jag bara en iskall olust inför tillvaron.
Då värmer en kopp te fint, som tjejerna brukar säga om hösten.
TV4-ankaret Jenny Alversjö, 45, fick en stroke häromdagen. Tidigare har hon känt sig som hälsan själv.
Jesper Parnevik, 54, kollapsade när han lekte tillsammans med barnbarnen. Han har bränt ut sig tack vare ett alltför hektiskt schema. Det blev iltransport till akuten.
Man kan bli litet för duktig för sitt eget bästa också.
Den engelska kvällstidningen Mirror känns ofta som en parallell till skräckfilmen The Shining.
Det är galet mycket problem och otäcka historier som skildras varje dag. I England tycks de ha ett riktigt helvete att leva i.
När man kollar runt i aftontidningarna i dag, känns det som att blodet når upp till hästens betsel. Så ruggig är känslan just nu. Man blir deprimerad av att kolla i tidningen.
Slår på TV4:s nya satsning Expeditionen. En gråhårig gammal farbror hankar sig fram på en stig. Jag ser honom bakifrån. Är det där Persbrandt som blivit så gammal, utbrister jag. Då vänder sig mannen om och ler. Det är Mikael Persbrandt. Han ser plötsligt ut som 75.
Vad säger det om livet?
Djävulen säger att gudarna hatar de gudalika människorna. Ja, det kan jag tänka mig.
Persbrandt säger i Expressen att han funderar på att lägga av helt med skådespeleriet.
Men Anna Lindmarker i 22-Nyheterna ser plötsligt ut som 25 igen.
Hon riktigt strålar på halloween.
Man pratar nu om imamer och andra som är farliga för rikets säkerhet och bör landsförvisas.
Men är det något som är farligt för rikets säkerhet så är det väl Systembolaget.
Kunderna kraschar oundvikligen av deras produkter.
Ändå kan de inte låta bli att gå dit igen och igen.
Det skapar en zombie-ekonomi.
När man säger ”det där är väl en Triss-skrapare, för han ser normal ut”, ser de besvikna ut i Nyhetsmorgon.
Idag räcker det inte med att vara normal. 
Idag måste man vara något extra.