måndag 18 november 2019

Bellmans Dantobom

Brunnsbacken. Av Johan Sevenbom ca 1770.












I Fredmans Epistel N:o 81, Märk hur vår skugga, av Carl Michael Bellman, går texten så här:

Så gick till vila, från slagsmål och bal
Grälmakar Löfberg, din maka
Ej mer från gräset långhalsig och smal
Hon än glor tillbaka
Hon från Dantobommen skildes i dag
Och med henne alla lustiga lag
Vem skall nu flaskan befalla?

Det här är en av Pluras favoritlåtar. Den ska spelas på hans begravning. Cornelis Vreeswijk har gjort en fin Bellmantrogen version. Även Imperiet har gjort en cover på denna svenska klassiker.
Ja, och då kan man fråga sig vad Dantobommen är för något. Jag mejlade professor Dick Harrison om det, men han visste inte. Annars brukar ju han veta allt om svensk historia. Själv trodde jag att det var en krog i Gamla stan.

Bruna Dörren, Ormens Pigor, Terra Nova, Draken och Fyrkanten hette några av 1700-talskrogarna i Stockholm. Gröna Lund hette en annan, som alltså gett sitt namn åt dagens nöjesfält.
Med några sökningar hittar jag fram till Bellmansällskapets hemsida. Där får jag svaret, nyfiken som jag är av mig.

Danto är det gamla ordet för Tanto, som i Tantolunden på Söder. Det visar sig att Dantobommen är en gammal tullbom nere vid Årstaviken, där de som sneddade över isen in till stan fick betala en slant. Grälmakar Löfbergs maka jobbade alltså som tullvakt på Söder.

Så låg det till med det lilla mysteriet.