söndag 29 november 2020

Lyxmat på Östermalm och comfort food

Fish and chips kan kanske sägas
vara Storbritanniens nationalrätt.
I Östermalmshallen i Stockholm handlar de rika käk för upp till 40 000 kronor per hushåll och månad. My God. Vad gör de med all den maten? Matar de sina pytonormar med den? Just den här biten med lyxmat är jag i alla fall inte avundsjuk på. Vill man äta jättegott men billigt, kan man gå till Ica och köpa en nygrillad kyckling, ett kilo potatissallad, en baguette och en bit cheddarost, så är man i sjunde himlen för femtio kronor per portion. Hur ska man kunna toppa det? Färska ostron och hummer har inte en chans i jämförelse. Den numera avlidna operasångaren och gastronomen Luciano Pavarotti föredrog lasagne framför oxfilé och annan lyxmat, och lasagne i sig är ju inte så dyrt, men kräver dock en viss arbetsinsats. En fryst Grandiosa-pizza typ Gudfadern kan du få för runt 25 kronor på extrapris, och den ger mycket satisfaction för pengarna. Jag tar ju hellre Grandiosan (värm den i mikron för bästa resultat) än sju ostron till exempel. Annan comfort food som ger mycket satisfaction är Kanadas nationalrätt poutine. Jag tror att jag har breakat den rätten i Sverige, för jag har aldrig hört någon annan prata om den här. Rätten består i alla fall av pommes frites med osttärningar och brunsås (!). Lätt att göra, smakar väldigt bra och är billigt. Ger en skön känsla av välbehag efteråt.

En busenkel tröstare man alltid kan ta till är ju en korv med bröd, tröstmatens allra enklaste och billigaste alternativ. Varmkorv med pommes frites körde gärna villaägarna förr, och det funkar fortfarande väldigt bra. Sedan har vi osttoast som man kan göra genom att rosta ett par franskskivor, sedan lägga på ost och salami eller skinka, och sedan köra 30 sekunder i mikron. Det blir en varm macka på 5 minuter. Passar med ett glas mjölk eller starkt kaffe till.

En ny rätt jag har kört igång med är fish and chips. Jag lägger en panerad fiskfilé ihop med pommes fritesen i ugnen i 20-25 minuter. Man kan ha sweet chili sauce till, eller göra en fiskburgare med bröd av filén. En kanonrätt i all sin enkelhet. Kan varieras med frysta hamburgare, som då steks i panna. Då blir det en klassisk hamburgertallrik. Att ha hembakta köttfärspiroger i frysen som man värmer till kaffet är också bra tröstmat. Orkar man inte göra dem själv, kan man ta Gorby’s piroger. De är helt okej.

Nu ska jag avslöja hur jag gör mina hamburgare. Jag har kopierat receptet på en Big Burger, som var Burger Kings flaggskepp på 1980-talet. Jag använder Scans frysta biffar på 90 eller 120 gram. Till har jag majonnäs, rå lök, saltgurka, ost och lite ketchup på locket. Det var love at first sight på 80-talet, och jag älskar den fortfarande. Burger King-känslan är fortfarande där.

Ramensoppa är asiatisk snabbmat och jag brukar alltid ha portionsnudlar hemma. Man ska jobba litet extra med buljongen. Ha i litet wokgrönsaker, lök, vitlök, kikkomansoya, och dumplings, kycklingbitar, räkor eller tonfisk. Ät med pinnar och sked. Rätten är billig och god. I Kina är det buljongen som är huvudnumret i denna rätt. Har frun lyckats med den, smackar maken gillande med munnen. Servera gärna en ostsmörgås till, så blir du proppmätt för 10 kronor.