onsdag 25 november 2020

En profetia och sju kristips

Min spåkula.
Jag vaknar upp till ännu en mörk och otäck dag. Jag säger till Kajsa på telefon, att i dag skulle det kunna bli ett terrordåd i London eller Berlin. Det tror inte jag, svarar hon, du bara inbillar dig. Några timmar senare försöker en bil forcera grindarna till förbundskansler Angela Merkels kansli i Berlin. Profetian slår in. Jag hade rätt, Kajsa hade fel. Så är det ofta med mig.

Ekonomiprofessorn vid Handelshögskolan i Stockholm, Micael Dalen, är ju en klurig kille. Han ger i dagens SvD sju tips på hur man klarar av att hantera ett kaosläge, eller en kris i tillvaron:

1. Gilla läget
Försök inte att vinna på Lotto på botten. Tänk istället att lösningen eller svaret på ditt liv kommer senare.

2. Rutiner
Att ha rutiner är NASA:s viktigaste råd till astronauter i rymden.

3. Var social
Utnyttja de digitala möjligheterna under coronakarantänen.

4. Bli bättre på din talang
Att utvecklas på ett område betyder ökad nöjdhet. Det kan handla om gitarrspel, investeringar, kunskap eller konst och kultur.

5. Upplev naturen
Att uppleva naturen är för många svenskar en nästan religiös upplevelse som ger kraft i kriser.

6. Tänk på döden
Att tänka på döden ger livet ökad mening visar undersökningar.

7. Gör en god gärning
Tänk på dem som har det ännu värre än du. Skänk litet pant till Vi-skogen eller Röda Korset. Det kan förbättra din karma.

Jag lägger märke till det faktum att Micael Dalen inte någonstans talar om offer eller böner till Gud. Så jobbar man ju annars inom religionen. Det sägs i Bibeln, att ingenting är omöjligt för Herren Gud, när han vill. Och så resonerade troende människor förr. Det kan löna sig att be sina böner, det är inte så knäppt som det kanske låter för en modern människa. Att vi inte ser det gudomliga i tillvaron längre beror helt enkelt på att Sverige blivit galet ont. Därför är vi nu blinda för goda ting.