onsdag 17 februari 2021

Vintipset

Ett lite exklusivare lådvin.
Senast jag var på Systembolaget bestämde jag mig för att lyxa till det litet. Jag ville ha ett torrt, kort rödvin med restaurangkänsla. Jag pratade med en i personalen som direkt rekommenderade Langhe Rosso Giovanni Rosso från Italien, 2000 ml, 14%, 249 kr. Så jag köpte det och senare hemma var det dags att smaka av det. Det här är väl en av Systembolagets dyraste boxar, kanske den dyraste, ca 90 kr per flaska, och det märks ju också på smaken. Tjejen på Systembolaget kunde sitt jobb. Det här är ett elegant och torrt rödvin med ytterst litet socker och kort efterklang, precis som man vill ha det ihop med mat på restaurang. Nu är inte jag någon större vinkännare, men Langhe Rosso kändes ovanligt exklusivt på min nivå. Det här är ett riktigt vin, det känner man, och inte något uppsockrat fejkvin. Jag ger det spontant betyget 4 av 5 på en absolut skala, där även svindyra viner ingår. Ska du upp på nivå 5, kanske du måste betala flera tusen kronor för en flaska vällagrat årgångsvin, vilket vi vanliga Svenssons sällan har råd med. Berusningen blir ju dock densamma även med ett billigare vin. 

En flaska Chateau Margaux från 1787 får man betala runt 2 miljoner för. Inte så många har druckit sådant femstjärnigt vin här i världen. Det är få av oss förunnat, men i det prissegmentet ligger ju naturligtvis vinkvaliteten på en helt annan nivå än på Systembolaget.

Detta inlägg är ej sponsrat.