onsdag 15 maj 2019

Dags för elcykel?

Crescent Elwin 7-växlad med elmotor. Från ca 17000 kr.

Giro de Italia går just nu. Ledartröjan är rosa. I Tour de France är den gul.
Istället för att satsa på en stor service, är det kanske dags för mig att köpa en ny cykel. Min har hängt med i 15 år. Då har väl kullagren gjort sitt. Jag tror nästan det får bli en ny cykel. Inte en enda punktering på hela tiden. Det är sensationellt. Ett litet mirakel. Får bli Crescent denna gång också. Med fotbroms.
Kanske en elcykel nu när man är litet äldre och har trötta ben. För att få litet hjälp i uppförsbackarna och i motvinden.
Jag behöver nog litet uppmuntran för att förmå mig till att ta cykeln litet oftare. Komma iväg till Coop och så.
Ja, definitivt, det är dags för en elcykel för mig. Jag känner det.
Cykelaffären här i staden har en Crescent Elwin 7-växlad med elmotor för 18 000 kr. Den har fått högsta betyg i test. Då blir man nog nöjd.
Köpa ett par nya cykelväskor till också, och lämna min gamla cykel i inbyte.

Får en passning från Danmark ett par dagar senare.
Världen har tre problem.
Cykeln är lösningen på alla tre.
Skriver danska Politiken.
Just nu debatterar tankesmedjan SNS på tv. Studieförbundet Näringsliv och Samhälle.
De har som motto att verka för rationella samhällsbeslut.
En företrädare för FI hävdar i dag att svenskt snus är en klimatbov.
Ett litet larvigt påhopp i dagsläget.
Men ja, jag ska sluta snusa om ni ställer era bilar och kör igång och cyklar. Det lovar jag.

Jag ska dra en liten story om cykeln vs. bilen. För några år sedan åkte jag iväg hemifrån på cykel ned på stan, samtidigt som en grannkvinna stack iväg i sin vita stora Toyota. Väl framme på stan efter 10 minuters cykling stöter jag ihop med henne igen när hon är på väg att parkera sin bil. Det visar sig att vi alltså kommer fram samtidigt. Det blev ingen tidsvinst med att ta bilen. Men jag hade fått ett gratis träningspass, en naturupplevelse och frisk luft. Och om vi jämför bil vs. elcykel i stadsmiljö, så blir det en klar vinst för elcykeln. Det går fortare att ta sig fram med den än med bil i de trånga gatumiljöerna. Och du når ända fram från dörr till dörr också. Med bil får du ofta gå sista biten från parkeringen. Har du sedan moderna rymliga cykelväskor, pakethållare och cykelkorg går det att ta cirka fem matkassar på cykeln. Det är en månadshandling för en person.
Crescent Elina 7-växlad med elmotor. Ca 17000 kr.