onsdag 14 april 2021

Krönika: Dag efter dag i Grönköping

Grönköpings IF.
Det är bara sport i lokaltidningen - Grönköpings Veckoblad. Bara sportkillar i den här staden. Just därför är det viktigt med dygd och kyskhet, annars hamnar man i underläge direkt mot de vältränade som uteslutande går på instinkt. Dom är som Greger och Roffe ungefär, förstår inget av kultur och högre sanningar. Antingen spelar man fotboll, eller så tittar man på fotboll. Stjärnan i Grönköping är Zlatan. Till och med när man går på puben för att ta sig en öl här, tittar man på fotboll. Det andra intresset jämte sport är motor. Ja, de äro värre än svin.

En dag i Grönköping råkar någon undslippa sig det burdusa tillmälet ”svarting”, vilket leder till en ettårig invecklad rättsprocess. Och denne någon är jag.

Roffe och jag är så arga på varann i lyxvillan, säger Cornelia.

På Discovery ser jag en amerikansk soldat på ett hangarfartyg sugas in i en flygplansmotor. Så skulle inte jag vilja ta livet av mig. Det knäppaste självmordet jag har hört talas om var när en kvinna ramlade över sitt eget nyfyllda vinglas och skar upp sig till döds på glasskärvorna. Jag tror det är värstingen. Fast flygplansmotorn kommer högt också. Nyligen blev också en modell hjärndöd av en liten kringla i Las Vegas. Och så har vi kvinnan som drunknade i sina egna sopor och mumifierades i villan i New York. Knäppt det också. Tiburtius har namnsdag i dag. Og solen den skiner. Men det finns ju alltså bråddjup också, och det är ju de som lockar de flesta. Djupa vatten. Farliga vatten. Dödliga vatten. Flicka, du är en bricka i ett större spel. Jag tror mig ha sett allt det här förr. När man köper färsk sparris ska den skalas lite med potatisskalare innan den kokas, ser jag i Nyhetsmorgon. Drottning Elizabeth jobbade fyra dagar efter Prins Philips frånfälle står det i den mer mondäna rikstidningen. Hjärta av sten. Ögon av is. Ja, hon är ett riktigt rivjärn det där 94-åriga stycket. Där ligger de flesta i lä. Hon sägs ha en pakt. Med... Gud.

In this dusty little railroad town, smack in the heart of the Bible Belt, where nothing ever changes, while nothing remains the same, sjunger Robbie Robertson. Det skulle kunna gälla Grönköping, men nu syftar han naturligtvis på en amerikansk småstad.

Men likadant är det här.