lördag 24 april 2021

Anteckningar 1

Stefan Sauk har haft hälsoproblem.
- Stefan Sauk, 65, har både haft prostatacancer och opererat höften. Han börjar bli gammal. Stefan säger att i Sverige lever vi som om döden inte fanns. Han säger vidare, att när man får ett cancerbesked blir det en chock.

- Olle Sarris mamma, skådespelerskan Inga Sarri, är död. Hon blev 86 år.

- Statsminister Stefan Löfven har inga egna biologiska barn, han är barnlös.

- I 50-årsåldern går mannens testosteronnivåer ned. Så det finns ett manligt klimakterium också. Många män får problem med livslusten då.

- Jag kan inte säga att jag till fullo vet vad livet är, men jag vet vad det inte är. Jag vet vad som går bort. Man får använda uteslutningsmetoden. Det är inte fotboll det handlar om i alla fall. Sporten som kan locka 4 miljarder tv-tittare.

- Lite nygammalt: lagar du lunchen hemma sparar du ca 75 kronor per portion mot att gå på restaurang. Tänk på det när det tar emot vid spisen.

- Vem är hjälten eller hjältinnan nu i Sverige? Vem eller vilka tror vi på? Vem har något att komma med? De flesta skulle väl svara Zlatan, men för mig är inte han något. Jag kallar honom Europas mest värdelösa människa. Han bara lurar folk.

- Adolf Hitler tog ju sin hitlerhälsning från den romerska kejsaren Julius Caesars "Hell Caesar!". Båda dessa tyranner dog en ond bråd död när de var 56 år gamla. Caesar blev lönnmördad och Hitler sköt sig.

- Vin är Frankrikes största exportvara. Åh sjutton. Jaså, det är så det ligger till? I Italien däremot kommer vinexporten inte ens topp-10. Italiens främsta exportprodukter är maskiner, bilar och läkemedel.

- 1813 fanns fem diagnoser inom svensk psykiatri: fånighet, melankoli, tokighet, raseri utan galenskap och raseri med galenskap. Dessa diagnoser beskrivs av den dåtida läkaren Erik Gadelius i boken Galenskap.

- Ulf Lundell skriver likt sura insändare trots att han lever snäppet under miljardärerna, säger Martina Montelius i sin podd. Hur kan det bli så? Ligger det sådan sordin över Sverige nu att inte ens pengarna hjälper? Så kan det för all del vara.

- Via en länk i Stoppa Pressarna får jag se ett antal uppburna amerikanska kändiskvinnor utan smink, och de ser tamejfan inte kloka ut. Vilka sopor!