lördag 7 mars 2020

Räven och tippen

En räv i London.











Jag ser en liten räv samla ihop en rad mänskliga ting och lägga dem i en hög. Det är en plastboll, en påse, en tidning, en sked, ett snöre.
Till sist liknar det en soptipp i miniatyr. En symbol för vår skräpkultur.
Aisopos grekiska fabel från antiken berättar om den hungriga räven som är ute i skogen och letar mat. Till sist kommer han till ett rönnbärsträd och blir sugen. Han försöker nå bären men kan inte. Till slut får han ge upp. Då säger han: De var ändå sura.
Surt, sa räven om rönnbären.
Det är som om varje dag tar en liten bit till av en. Efter ett antal år är det ingenting kvar. Det är det de kallar åldrandet och döden. Ja, tiden dödar successivt i Livets och Dödens Hav.
Att stryka på foten var en gång i tiden en gest vid avskedshälsningar. Nuförtiden betyder uttrycket att man ger sig, eller erkänner sig underlägsen.
Skådespelssamhället är ett utnötningskrig där det gäller att ha så många rätt som möjligt för att sätta press på de andra. Ibland faller man ifrån, men det gör de också. Det är inte så många som har alla rätt. Möjligen har Dalai Lama det, och andra i hans buddhistiska kretsar. Men i Sverige är vi ju generellt sett mer världsligt orienterade, om man ska ursäkta sig litet. Sverige är i dagsläget inte direkt något högandligt land, men vi kanske var det på medeltiden.
Jag tycker de kunde visa en Dramatenpjäs på tv snart. Något seriöst om livet i Sverige idag.
Jag skulle kunna tänka mig att skriva ett stycke om ett väntrum till en cancermottagning, där en grupp människor sitter och väntar på sina diagnoser och hur snacket går då. Och sköterskan som dyker upp och ropar ”nästa” gång på gång.