fredag 31 januari 2020

Gossip - En Mikael Persbrandt-utställning

Inledning:
Mikael Persbrandt, 56, målar expressionistiskt, impressionistiskt och med en dragning åt Francis Bacons förvridna värld. Det är ångestladdade bilder och en mörk människosyn som skildras. Persbrandts konst ligger väldigt långt från till exempel Marie Plosjös ytlighet. Han försöker se bakom den vackra fasaden och vill avslöja vad som finns på djupet, under civilisationsfernissan.
Enligt egen uppgift räddade konsten honom från att gå ned sig i drogträsket.
Persbrandts målningar är på många sätt intressanta i sin mångtydighet, men han kanske skulle behöva bli litet klarare i sitt gestaltande. Det är en tanke jag har.
Jag tycker inte riktigt att han hittat en vinnande stil än, men det kommer nog. Potential finns.
Faktum är att när jag sammanställer denna utställning, så känner jag mig väldigt illa berörd. Ja, även rent fysiskt. Det visar att bilderna har en dold kraftfullhet.
Bra Mikael. Fortsätt.

Galleriet:
1. "Skogen"
Mikael Persbrandt

2. "Pojke på tåg"
Mikael Persbrandt

3. "Pappan"
Mikael Persbrandt

4. "Anterior"
Mikael Persbrandt

5. "Gossip"
Mikael Persbrandt

6. "Ruus"
Mikael Persbrandt

7. "Restauranten"
Mikael Persbrandt

8. "Chanel"
Mikael Persbrandt

9. "Logen"
Mikael Persbrandt

10. "Gentlemen´s Restroom"
Mikael Persbrandt

11. "Bacon"
Mikael Persbrandt

Mikael Persbrandt