onsdag 27 april 2011

Vårdsjuk blågul fanblues

Röka i smyg, avgångsbetyg
Få nån plats där chefen är dryg
Det är nog bäst att bli vid sin läst
Ta igen hela året på nästa midsommarfest
Ordning och reda, pengar på fredag
Hänga med i karusellen tills man dör av leda

Och här är du och här är jag
I detta nu, på Svenska Flaggans Dag

Ta sej ett rus, kräla som en lus
Kyssa frugan och skaffa ett hus
Helg efter helg, brännvinsbutelj
Ta medicinen, tugga och svälj
Jaga och löpa, inkomsten ökar
Äta sej mätt och skita och köpa

Och här är du och här är jag
I detta nu, på Svenska Flaggans Dag

Full av förakt men stampa i takt
Televerket fixar bruten kontakt
Nit eller vinst, chansen är din
Att söka den lycka som inte finns
Kristen som hedning, tacka vår ledning
Allt ordnas på närmsta arbetslöshetsförmedling

Och här är du och här är jag
I detta nu, på Svenska Flaggans Dag

Stå med mössan i hand för KRIM och AMS
Kvinna och man hedra ert fädernesland
Där man badar i stål, där man kan odla sin kål
Där ballongerna aldrig har några hål
Bevara och skydda, order måste bli lydda
Dom som slår snuten på truten blir alltid insydda

Och här är du och här är jag
I detta nu, på Svenska Flaggans Dag

Ut från daghem, in på lagren
När man är trött får man vila i graven
Gör inte halt har man befallt
Problemen löses i nån frågespalt
Berusa sej på morden, suga på orden
Man kan inte leva, man kan bara dö i Norden

Och här är du och här är jag
I detta nu, på Svenska Flaggans Dag

Dom smutsiga hundarna, 1977.