När jag nu läst igenom Maivor Stigengreens introduktion till ayurvedaläran; Skapa din hälsa med Ayurveda, så är mitt intryck att boken känns mycket intressant, nästan helt klockren, faktiskt. Ayurveda lägger väldigt mycket betoning på vad vi äter och hur vi äter och det var det jag hade hoppats få lite tips om, för där saknar jag kunskap.
Kortfattat kan man säga att universum enligt indiska rishis, som byggde denna teori för 7 000 år sedan, består av tre fysiska doshor och tre transcendentala gunas. Doshorna är Vata – luft, Pitta – eld och Kapha – jord och vatten. Alla mänskliga kroppar är uppbyggda av olika kombinationer av dessa tre doshor. Gunorna är Sattva – ljusets klarhet och renhet, Rajas – eldens lidelse och begär och slutligen Tamas – mörkrets tröghet och destruktivitet. Dessa tre gunas formar människornas själar.
Vatamänniskor är som sprinters, snabba men blir fort trötta. Nyfikna, impulsiva och går lätt upp i varv. Tunn, lätt kroppstyp. Oroliga och fladdriga i sättet. Gillar att spendera.
Pittamänniskor är medeldistanslöparna som planerar sin ekonomi och är kritiska till nya idéer. De är intellektuella och analyserande. Medelkraftig kroppstyp. Agressiva och hungriga i typen.
Kaphamänniskorna är långdistanslöparna, tröga i starten men uthålliga. Sparar hellre än slösar och har en kraftig kroppsform. Lugna personligheter.
En sattvisk personlighet är mån om hälsan och renhet på flera plan. De är harmoniska och kan glädjas åt enkla ting. Söker kunskap och utveckling.
En rajasisk personlighet bryr sig om hälsan bara i nödfall. De är kritiska till andra men ser inte sina egna brister. Svartsjuka och avundsjuka och kan bli rasande. Utrustade med rymligt samvete är de inriktade på materiell framgång och skor sig på andras bekostnad.
En tamasisk personlighet bryr sig inte om sitt liv och sin hälsa. Orenhet på flera plan, tex i tankar och tal och även fysiskt när det gäller kroppen och hemmet. De är giriga materialister med obefintlig andlighet som gillar att tjäna snabba pengar utan att göra rätt för sig. Spenderar pengar destruktivt på alkohol, droger och spel. Bryr sig inte om vad som är rätt och fel i livet.
Stigengreen hävdar att det finns gott om människor i Sverige som inte är direkt sjuka rent funktionellt, men som inte är direkt friska heller. Där kan Ayurveda hjälpa till att få en människa i balans igen mycket som sagt genom att balansera mat och dryck utifrån individens specifika behov, beroende på vilken dosha man tillhör eller har en rubbning i, och vilken årstid det är.
Alla droger är Ayurveda emot, liksom kaffe och svart te. Det som gäller är koffeinfria ört och kryddteer, bland annat ingefära och kanelte. Eftersom ingefäran har förmågan att balansera alla tre doshorna är den det ayurvediska kökets kanske viktigaste ingrediens tillsammans med ghi (renat smör), och basmatiris. Att dricka kaffe är att hålla sig pigg på konstgjort sätt, menar man. Förr eller senare måste du ändå betala tillbaka vad du lånat.
Ojas, kroppens livselixir som skapar bra karma och aura, gynnas av ghi, mjölk, frukt, grönt och färskpressade juicer. Även basmatiris är bra, liksom sötmandel och honung. Ojas missgynnas av droger, kaffe, cigaretter och sex.
Ayurveda ser lättprodukter och hårdost som Amabildande, (slagg och gift). Då är smör, bregott och keso bättre. Man anser också att vårt långa tarmsystem är utvecklat för att vi ska äta vegetariskt till skillnad mot rovdjuren som har korta tarmar. Det är mycket baljväxter som bönor, ärter och linser i ayurvedisk kost. Oroliga personer med ångest kan bli lugnare av att bli vegetarianer, kanske pga att djurens dödsångest på något sätt överförs via deras kött.
Men ayurveda är ingen fanatisk hälsolära, du kan synda ibland, bara det inte blir en daglig vana. Genom att äta och dricka rätt kommer suget efter lasterna att gå över automatiskt, enligt teorin. Kroppen har en fantastisk självläkande förmåga om den får rätt bränsle, och det är det man ska utnyttja.