söndag 11 augusti 2024

Litteraturens historiska och skrämmande frånvaro i Nyköping

Nyköpingshus brann ned 1665. Foto: Patrik Nyberg.















Bandet Acid Rain (Nyköping 1984) visar att Nyköpingsbor inte kan skriva lyrik.

Det blir:

Rosor äro röda

Ögon äro blå

Jag älskar dig för alltid

Jag älskar dig för evigt

Men ska inte katten gå ut snart?

Jag har också svårt att skriva lyrik. Det har alltid varit så. Kanske är alla som är födda i Nyköping på ren hundskitsnivå? Det skulle kunna vara ett gudastraff.

Vi har knappt några romaner från Nyköping historiskt sett. Jag vet ingen. Och lika illa är det inom lyriken. Med något enstaka undantag. (Lars Wivallius på 1600-talet.) Musik klarar vi inte heller, med undantag av den inflyttade tysken Gottfried Grahl på 1800-talet och Ulf Peder Olrog på 1950-talet.

När dagens Nyköpingsbor försöker sig på en roman eller poplåt, blir resultatet alltid lite lätt utvecklingsstört och oftast rent löjeväckande. Bättre ser det då ut inom dagens bildkonst i Nyköping, där vi håller hyfsad kvalitet internationellt sett. Vi är nästan med.

Men bara nästan.

De grötmyndiga Grönköpingsborna är världsmästare på att märka ord.

Men de är världssämst på att skriva.

Genom hela världshistorien har det aldrig kommit en stor roman från Nyköping. Ingen dramatik heller.

Det scoopet luktar inte kattskit direkt, det luktar elefantskit.

Nu tänker jag efter. Jag kommer fram till att det förmodligen vilar en medeltida förbannelse över Nyköping. Vi har inte fått fram någon seriös litteratur här på 500-1000 år. Det är utvecklingsstört. Det är en själsmässig vingklippning. Det är själamord. För år 1396 var ju Nyköping nummer ett i Sverige. Varför får inte vi fram något då? Ja, Gud eller Djävulen har förbannat oss. Och det är en förbannelse som spänner över generationer. Slottsruinen vittnar om stadens fall från storhetstiden. Det här påminner om det bibliska fallet för Egypten, Babylon och Nineveh. Men straffet sitter på insidan på något sätt. Det estetiska klarar vi. På ytan ser allt tämligen normalt ut. Det är det som är det luriga med de här gudarna.

I dag ser vi att alla Nyköpingsmusiker har samma missflyt som jag på Tuben med bara något hundratal strömningar. Det är inte normalt. Det är riggat.

Gud eller Djävulen, säger jag.

Alla Nyköpingsmusiker ska förnedras tydligen. (Och Ulf Peder Olrog begick självmord 1972.)

Varför?

Det har med den gudomliga komedin att göra..

1665 brann slottet och hela den pampiga staden ned.

1719 satte ryska soldater eld på staden igen. 

Nästan allt brann ned igen.