tisdag 31 oktober 2023

En snabblektion i lyrik

Poeten Gunnar Ekelöf, 1907-1968, tillhörde dåtidens kulturelit.

Jag var inne på en grej i går kväll.

Lyriken.

D.v.s. dikt och poesi.

En grej är att ”man inte kan” skriva lyrik i småstäder.

Och så har det alltid varit.

Man får fundera lite på vad det står för.

Däremot tror jag alla tjejer gillar att skriva rim till julklapparna.

Så viss talang finns.

De svenska poeter vi haft har hållit till i Stockholm.

Och det är den nattsvarta poesin som dominerar.

Inte den idylliska och soliga.

Med undantag av t.ex. Bellman och Evert Taube.

Varför är det så?

Ja, man får fundera lite på det.

Eftersom inte jag heller kan skriva lyrik, så vet ju jag vad det är med Nyköping.

Jag tror det är att vi saknar fantasi här.

Vi tittar hellre på sport.

Sen måste man läsa in sig på gamla storheter.

Och den traditionen finns inte på den svenska landsbygden.

Sedan är det att livet är lite fyrkantigt och trist på sådana här orter.

Det gynnar inte fantasin.

Det gynnar inte diktandet.

Är man en dekadent diktare ska man normalt bo i Paris.

Och så har det alltid varit.

 

Jag hittar en aktuell Nyköpingspoet på poeter.se.

Christer Eriksson, 49.

Han får väl anses vara okej.

På väg.

Han har nog roligt själv.

Och han kommer aldrig att lägga av.

Hur lite han än tjänar.

Men det saknas lite beläsenhet.

Och lite grekisk mytologi från Odysséen och Iliaden.

Ser man inte livets magi som diktare här och nu.

Ja, då får man låna lite av de stora från förr.

Stagnelius, Oscar Wilde, Ekelöf, Pusjkin o.s.v.

Även Christer Eriksson är en poet med djup svärta, vilket är det vanliga.

Det var ju Ekelöf och Lindegren också.

Men Eriksson har en tendens att bli alltför prosaisk i sina liknelser.

Det lyfter inte.

Det blir ”dagis”, ”ungar” och ”E4:an”.

Det är inte klassisk lyrik.

Det är sakprosa i morgontidningen.

Man har en tendens att fastna i samtidens trivialiteter och lyfter inte blicken mot stjärnhimlen.

Men det gäller oss allihop på vischan av tradition.

Jag är likadan själv.

Christer får relativt goda omdömen av läsarna på sajten.

Han anses vara bra av de unga.

Han anses vara en talang.

Eriksson har via sitt diktande i alla fall listat ut att han har en själ.

Det är bra jobbat.

Där är han något på spåren.

Jag är just nu inne på liknande tankar själv.

Anar en själ i det här.

 

Om man inte vet alls hur man ska skriva lyrik, kan man ju titta lite på ”Sturm und Drang” från 1800-talet.

Då sitter man vid midnatt vinberusad med ett stearinljus.

Kanske ligger en dödskalle på bordet.

Utanför blåser en fruktansvärd storm.

Sedan brer man på med allt man har hur ont livet gör.

Och då sitter man inte och snålar på adjektiven.

Då tar man i.

Och är man den olyckligaste människan i hela världen, så erkänner man det.

Här sitter man inte och håller igen.

 

Jag ska visa med ett litet exempel:

 

Fasans stormar

Himmelska ödesmakt

Du som krossar allt

Sliter min själ ur min kropp

I vindens tjutande vrål

Det öde landet är vår avgrund

Som slukar all villfarelsens hopp

Jag den förslavade

Törstar

Men hemsökelsens ohyggliga brand

Är lika blodtörstig som Caligulas hejdukar

 

Typ, lite så där.

Man brer på helt enkelt.

Så mycket det bara går.

Då är vi inne på Sturm und Drang.

Storm och längtan.

Den tyska romantiken från 1830-talet.

 

Även att skriva dikt handlar om träning.

Och så ska man ju titta på hur de lite bättre gör.

Man får låna.

Det gör man i alla branscher.

Var fick t.ex. Pepsi Cola sin idé ifrån?

Och var tog Åbro Cola sin idé ifrån?

 

Med tiden hittar man sin egen stil.

 

Vi kan ju jämföra 1800-talets Sturm und Drang med en töntig pastoraldikt.

Så här kunde det låta 100 år tidigare, på 1700-talet:

 

Den glada näktergalen i cederträdet

Cederträdet i solen

I Lyon

Ruvar på en hemlighet

Näktergalens bo med dess ungar

Pip, pip, pip hörs i eftermiddagssuset

Honan kommer med mat

Bonden sprider sitt frö på åkern

I Paris skjuts salut för konungen

 

Gud vad fint, hade man sagt på den tiden.

 

Men det är klart, det här är en helt annan grej inom diktningen.

Här råder harmoni och förtröstan.

Här är allt på sin rätta plats i tillvaron.

Och så upplevde man livet vid denna tid.

 

Om vi tittar lite på modernismen inom lyriken, som kom i början av 1900-talet, så illustrerar jag denna med en passage av skalden Ekelöf, Sveriges kanske främsta diktare de senaste 100 åren:

 

Ge mig gift att dö

Ge mig gift att dö

Eller drömmar att leva

Ensam utmattad rorsman

Drevs också jag i land

Med dess lik i lasten

På en för mig okänd strand

Jag har länge druckit det salta

Ge mig vatten

 

Ja, här ser ni att något har hänt.

Man börjar prata lite allmänt i gåtor om sin olycka.

Det är lite mer tillbakahållet och mer rebusbetonat än den tyska romantiken.

 

I dag på 2020-talet är vi framme vid postmodernismen. Vi tar en dikt av den framlidne Hans Granlid som exempel:

 

En kosmisk pizza

En kosmisk pizza

Med stjärnbildsmusslor

Raketriven ost

Kometer av ett okänt eteriskt ämne

Sol av tomat och månoliver

En kosmetisk pizza

Inbakad luftlandad förandligad

I superparadisbageriet

 

Ja, vi ser här att diktningen går alltmer mot det absurda, och just det är typiskt för postmodernismen.

 

Om vi tar en snabbtitt på Lars Lucidor, en av våra första fria diktare i tryck i Sverige, så kunde det låta så här på 1600-talet i huvudstaden:

 

Sorgtröstande liksång

Visa människor

Barn betraktar

Märker och aktar

Hur ostadigt världen står

Växlar

Framåt stryker

Viker

Och fikar

Tid, moln och blåst förgår

 

På 1600-talet skulle man vara vis. Det var idealet på den tiden.

 

Då har vi gjort lyriska nedslag i 1600-talet, 1700-talet, 1800-talet, 1900-talet och till sist 2000-talet.

Tough job.

Somebody’s gotta do it.

 

Ska vi ta och vara lite överambitiösa också, så sätter vi spiken kistan med en dikt från 1500-talet:

 

Gamle man

Gamle man han liknas

Vid en barklös ek

Alla grenar

Fäller han ifrån sig

Hans rötter de ruttnar

Trädtoppen faller ned

Den gamle mannen faller av

De unga växer upp


Det var en liten lektion i hur man skriver poesi på svenska.