torsdag 13 december 2018

Egots transcendens

Filosofen Jean-Paul Sartre tilldelades Nobelpriset i litteratur 1964, men vägrade
att ta emot det.
JEAN-PAUL SARTRE -
EGOTS TRANSCENDENS

Det finns tre Jag.
Ett oreflexivt när vi bara pushas runt bland objekten och inte tänker efter.
Ett reflexivt Jag när man bearbetar intrycken för sig själv och drar slutsatser.
Slutligen det absoluta Jaget, Självet, som är transcendentalt, och höljt i ett dunkel i bakgrunden av de två första jagen.
Reflektioner kan förgifta spontaniteten, d.v.s. känslorna.
Jaget är egoistiskt, egot, handlingarnas enhet.
Självet är altruistiskt, de högre kvaliteternas enhet.
Hatet är inte medvetande, det kan ligga latent även när du utför andra sysslor. Istället är hatet ett transcendentalt objekt, bortom reflektionens makt.
Även reflektionen har en säker och en osäker domän. En sfär som är adekvat och en som är inadekvat.
När man bara brister ut i en känsla, är det orent reflekterande. Men när man lugnar ner sig och höjer sig över den momentana känslan är det rent reflekterande.
Den psykologiska introspektionen är bedräglig, eftersom man faktiskt kan blanda ihop kärlek och hat.
Man talar inom filosofin om hatets tröghet. Ur tröga psykologiska tillstånd emanerar spontaniteten. Hatet framträder, emanerar, genom den visade avskyn. Det är inte logiskt, det är magiskt. Och endast i magiska termer kan man tala om förhållandet mellan Självet och Jaget/Egot.
Finns det en skillnad mellan det reflexiva medvetandet och det spontana medvetandet? Det är en av fenomenologins svåraste frågor.
Descartes metodiska tvivel är en handling, så tillvida att det inte är spontant utan ett företag.
Egot är den transcendenta enheten av tillstånd och handlingar. Det psykiska är det reflexiva medvetandets transcendenta objekt, liksom det är objekt för den vetenskap vi kallar psykologi. Egot är den permanenta syntesen av det psykiska, kanske en subjekt-pol.
Egot är aldrig likgiltigt för sina tillstånd, tvärtom, det komprometteras av dem. Alltså, Egot kan inte reduceras till ett tillstånd eller en handling, ungefär som vi upplever Världen som en syntes av alla ting i den. Och vi vet ju att Världens framträdande som bakgrund till tingen i den är ganska sällsynt. På samma sätt är Egot en transcendental helhet.
Egot är av naturen ett tvivelaktigt objekt att studera. Det har bland annat förmågan att skapa nya tillstånd. Skalar vi av alla Egots delar, försvinner också Egot. Det är spontant och ofta förhäxat, men det består likt en gejser. Egot omfamnas successivt av det reflexiva medvetandet, det konstitueras. Det är både passivt och skapande, och ter sig oklart för Medvetandet.
Det sägs att det krävs en händelse utöver det vanliga för att avslöja det sanna Självet, medan Egot avslöjar sig i den dagliga kontakten med livet. När du försöker analysera ditt Själv genom observation, väntan och erfarenheter, analyserar du delar i det som en gång gavs i ett slag. Men du kan också se dig själv med andras ögon.
Många gånger när du handlar, som när du hänger en tavla eller byter ett däck, är ditt Jag ett helt tomt objekt. För det du måste göra är kvaliteter i Världen, inte i Jaget. I det läget är kroppen Jagets illusoriska utfyllnad. Ett helt rent medvetande, Cogito, utan intentioner på handling, är mycket ovanligt hos oss människor.
Den psykologiska förståelsen skapas med hjälp av analogier och inlevelse av känslor hos någon annan. Så när en person berättar om en känsla för en annan person, kan denna känsla vara lika verklig för båda. För subjektet kan själv betvivla sina egna känslor, likaväl som den andre kan förstå dem. Om man drar in Självet i Medvetandet, följer Känslan med. Men du kan inte till fullo fatta en annan persons Medvetande, då detta är ogenomträngligt. Slutsatsen blir därför att ett Medvetande inte kan fatta något annat än sig självt.
Vissa naiva psykologer tror att det spontana kommer ur det omedvetna.
Viljan i sin tur emanerar ur känslorna och inte tvärtom. Det vet den sömnlöse som vill sova men inte kan. Viljan har således ingen egen autonomi.
Jaget/Egot och Medvetandet kan hamna i konflikt med varandra, vilket ofta resulterar i ångest.

Till sist:
Världen har inte skapat Självet. Självet har inte skapat Världen. De är båda objekt för det absoluta opersonliga medvetandet, och det är genom detta de förenas.
Men först måste du rena dig från Jaget/Egot och hitta den absoluta källan till Existensen.