The Rolling Stones 1967. |
Jag har en Rolling Stones-kväll.
Jag får höra budskapet från en av rockvärldens främsta profeter.
”Prophet One”, som
varit med i matchen sedan första singeln Come On 1963.
Det innebär 60 år.
Jag går igenom samtliga
album från 1980 och framåt.
Emotional Rescue från
1980 är en musikaliskt bra platta, men texterna sträcker sig bara till ”pojke
möter flicka”.
That’s it.
På Undercover från
1983 sjunger Jagger att ”truth is stranger than fiction”.
I låten It Must Be Hell
så menar han att vi nu har helvetet på halsen.
Och så radar han upp
problemen i dagens samhälle.
I Break The Spell från
Steel Wheels (1989), menar Jagger att det ligger en förbannelse över både
vinter och sommar nuförtiden.
Och han ber en zigensk
spåkvinna att bryta trolldomen.
Han förstår intuitivt
att någon underdog har nycklarna till det här.
Albumet Voodoo Lounge
från 1994 är det sannerligen inte mycket voodoo över. Det är bara en stark låt
på skivan, Love Is Strong. Men omslaget är suggestivt.
I Flip The Switch på
albumet Bridges To Babylon från 1997, sjunger Jagger att ”han inte ska till
helvetet, utan till den glada himlen”.
Men i låten Saint Of Me
på samma album, erkänner Jagger att han aldrig direkt kommer att bli något
helgon.
I Rain Fall Down på
albumet A Bigger Bang slår Mick på tv:n och konstaterar att det är ”the usual
crap”.
Dangerous Beauty är en
annan bra låt på plattan.
Liksom Laugh, I Nearly
Died, där Mick skildrar hur det känns att mista sin stjärnstatus i världen och
passeras av yngre förmågor.
Infamy på denna skiva gillar
jag också. Den har skönt gung. Där nämns något om en tjej som lever i en
mardröm. Men som ändå drar männen till sig.
På Stones senaste album
Blue & Lonesome som kom 2016, återvänder de till sina bluesrötter från
1950-talet.
Och de gör det snyggt.
Och med inlevelse.
När jag lyssnar på
pärlan Commit A Crime stöter jag på artikeln ”Från man till kvinna till
mördare” i danska Ekstra Bladet.
En svarthårig tjej (egentligen
man) i page räcker ut tungan och hånglar med sin pojkvän.
Bilden matchar precis
omslaget till Blue & Lonesome.
Den utsträckta tungan.
Stones klassiska logga.
Verkligheten är konstigare än fiktionen, som Jagger säger.
Där fick han rätt igen.
Har man varit med 60 år
i ”branschen”, vet man lite.
Där fick Stones in sin
tunga.
På ett något oväntat
sätt.
Och där sätter vi punkt för den här kvällen.
Med tungan.
Nästa kväll börjar jag
med Some Girls från 1978 och går bakåt i tiden.
Svagare är Black And
Blue från 1976. Inte ett starkt spår på denna platta.
It’s Only Rock ’n’ Roll
från 1974 säger inte så mycket heller. Även stora band har svackor. Ett par bra
spår har dock detta album, t.ex. Fingerprint Files.
Sedan kommer vi till
Goats Head Soup från 1973. Där har vi klassikerna Dancing With Mr. D och Angie.
Även Heartbreaker är en stark låt med mycket New York-känsla. Omslaget är i
brunt och gult. Det skulle allt vara vid den här tiden. Albumet som helhet
andas mycket positivt 70-tal och får väl godkänt. Här hade Stones en rätt bra
period.
Exile On Main St. är en
dubbel-lp från 1972, som av många räknas som ett av de bästa Stones-albumen och
ett viktigt sådant i rockhistorien. Dock saknas här en riktig hit, men i låten
Loving Cup touchar de det. Likaså i Ventilator Blues, Shine a Light och Soul
Survivor. ”Exile” är inte riktigt my cup of tea, mer låter de här som ett
relativt okej krogband i Dublin. Musik man tar några pints till och snackar.
Men inte är det någon arenarock direkt.
Sticky Fingers kom 1971
och är deras första album på eget skivbolag. Nu lanseras också den sedermera
klassiska Stones-loggan med tungan. Sticky Fingers är ett av Stones mest
framgångsrika album någonsin och här hittar vi klassiker som Brown Sugar, Wild
Horses och Sister Morphine. Man hör att Stones är inne i en stark period här i
låtskrivandet. Det här är bra, det här är Stones när de är som vassast.
Även albumet Let It
Bleed från 1969 blev en stor kommersiell framgång för bandet. Det inleds med
rackarrökaren Gimme Shelter, som jag tror att de fortfarande lirar på dagens
stora konserter. Så bra fick de till det just den dagen när den låten skrevs.
Men sedan dippar skivan direkt med lite svagare spår. Sedan går det upp igen. Men
med tanke på att detta är 1969, så tycker jag Stones är tidiga med sin grej.
Beggars’ Banquet från
1968 inleds med en av Rolling Stones mest kända låtar, nämligen Sympathy for the
Devil. Och den står sig än i dag som ett mästerverk. Här var grabbarna som
hetast. Keith Richards är 25, Mick Jagger likaså.
Nu går vi över till
Stones psykedeliska experiment Their Satanic Majesties Request från 1967.
Där förutsäger de att
vi i framtiden kommer att ha ”affärer” med våra datorer.
My God.
Det är ju precis så det
är nuförtiden.
I låten 2000 Light Years
From Home förutspår de att vi kommer att driva ut i rymden framåt i tiden och
bli ensamma.
Rätt igen.
Nu kommer vi in på lp:n
Between the Buttons från 1967.
Där sjunger de: who wants yesterday’s papers,
who wants yesterday’s girls?
Absolutely no one,
svarar de sig själva.
Det anses misogynt av dagens musikkår.
Själva titeln, Between
the Buttons, skulle väl närmast betyda att de ställt sig vid sidan av diverse
”knapptryckare” i samhället, som de tycker sig ana i kulisserna.
Härefter kommer
Aftermath från 1966.
Där återfinns Paint it
Black på den amerikanska versionen, men inte på den engelska.
Den låt som fortfarande
är en klassiker.
Vid denna tid var i
regel inte singlarna med på de europeiska lp-skivorna, utan fick köpas separat.
Nu kommer vi till
albumet December’s Children från 1965.
Här snackar vi
bluescovers.
Men ju längre vi kommer
tillbaka i The Rolling Stones historia, desto bättre tycker jag de blir.
Då var de ännu
provocerande.
Sen kommer Out of Our Heads 1965.
Där ingår Satisfaction
på den amerikanska versionen men inte på den engelska.
Nu har vi här The
Rolling Stones Now från 1965.
Här är det inget
speciellt.
Här är blues och rock
från den gamla goda tiden.
50-talet.
Men med Stones’ touch.
The Rolling Stones No.
2 är också från 1965. Redan på bandets andra engelska platta känner man igen
Stones-soundet. Och bandet har förblivit sina ”färgade bluesrötter” trogna.
Därefter kommer lp:n
12X5 från 1964, som lanserades särskilt för den amerikanska marknaden.
Här är det riktig
bluesrock.
Men inget särskilt.
Men man känner igen
Mick Jaggers och bandets touch.
”Först blev vi bannade, sedan fick vi medalj.”
Mick Jagger
”Kan du inte garva åt dig själv och livet är du körd.”
Ron Wood
Ron Wood i Rolling
Stones är 63 år när han blir helnykterist.
Då har han krökat i 40
år.
Ett tag höll han på med
crack, men den drogen var galen, sa han.
Mick Jagger tycker att Stones var som bäst runt 1980.
Keith Richards säger senare, att alkoholen har vi för att tv:n är så dålig.
Och då har jag lyssnat
igenom samtliga Rolling Stones studioalbum.
26 stycken.
Det var en mäktig upplevelse.
När jag sedan går tillbaka till Bridges to Babylon garvas det på nätet.