tisdag 29 oktober 2019

Monolog på Systembolaget

Porsche 911 Carrera.











- Hej, du var har ni Faustino röd? Jag har lite bråttom. Hela tivolikaravanen med Porschar ska ner till Falkenberg innan solnedgången. Tusen kronor till dig söta rara om du plockar fram tre lådor snabbt. Jag har inte tid att irra runt en halvtimme i den här labyrinten. Ja, innan Falkenberg tar vi en niohålare på Ärila i farten. Jag ska bjuda Cammi på ett glas i höstkylan. Faustino är ju lättdrucket. Bigge ska också ha ett glas och Mia. Har ni inte väldigt kallt här i butiken i Oxelö..Nyköping var det ja. Du, Nosse är det så här kallt i Sumpan? Jag tror nästan inte det. Har ni sparbeting? Chefen håller i slantarna? Jag förstår. Det är tajta tider. Men för mig säger det bara klick, klick, klick just nu. Farsans miljoner förstår du. Farsans hus på västkusten också. Fjorton lyxvillor med jacuzzi, pool, bastu och barer. Hans företag står för dem. Han är konsult åt storbankerna. Grejar med IT och så. Miljardär vid det här laget så han har råd. Att leva är att leva nu, som jag brukar säga. Det blir luftballongflygning till Ven på söndag och vattenskotertävling i torrdräkter tillbaka. Vinnaren cashar in hundratusen. Lite kul måste man få ha. Sedan i nästa vecka ett streetrace på Autobahn ner till Frankfurt där jag ska göra en insättning i ett bankfack och lite insideraffärer på Daxen. Ja, och sedan till Hawaii och Västindien. New York till nyår. Påskön på hemvägen. Jag tänkte ta en selfie vid de där roliga statyerna. Sedan är det ju nyinvigning av Riche i februari och min nya reklambyrå ska trimmas in med marknadskontakter och så. Klick, klick, klick typ.
Där kom vinet ja. Tack snälla söta. Ge tusen kronor till Blondie i kassan också. Tusen extra till dig om jag får gå före i vårdkön. Det ska vi fixa ja. Här kommer Kingen in. Hörrni patienter jag betalar för en förstaplats. Hej bruden. Vad heter en sådan här liten sötnos då? Lisa? Du Lisa vill du med till Falken? Vi ska ha fest där. Kasta av dig rocken och hoppa in i min röda Porsche som står utanför så ska du få dig ditt livs åktur. Ja vi säger så. Vad fint.
Hej jävlar nu fick jag panik igen. Det är med diarré och kräkningar. Kan jag få låna toan? Får man spy här? Ja? Min läkare säger att det är stressrelaterat, men jag försöker ju varva ner. Men allt går ju i hundraåttio hela tiden. Det är ju livet. Jag springer ut på lagret härborta. Tack.
Hör ni konstiga ljud är det normalt.
Var inte oroliga.
Nu är jag tillbaka. Du sist i vårdkön sätter dig i kassan och tar betalt av patienterna. Lisa ska med oss.
Du Lisa, du ser ju bra ut och så. Vad säger du om ett modelljobb vid havet? Vi tänkte spela in en film i nästa vecka. Vill du så har du ett jobb. Tusen kronor så pussas vi på det.
Där satt den!
Nej fan nu drar vi. Här börjar det lukta öken. Ut i världen från trånga härden! The play can begin!