måndag 8 september 2008

Mediabojkott dag 13

Vad består nyheterna av en genomsnittlig dag?
Jo;
några politikernyllen
några kändisnyllen
några fatala olyckor
och en självmordsbombare i Kabul.
That´s it.
Samma formel dag ut och dag in år efter år. Skiten rör sig inte ur fläcken. Och det gör inte nyhetskonsumenten heller.
Dagens nytt ger inget ljus och kommer förmodligen aldrig att göra. Det är liksom hugget i sten verkar det som.
Jag slog på TV:n idag lite på skoj i två minuter, men det var bara en massa levande lik som visade upp sig. Så upplever i alla fall jag alla dom som bara visar upp en perfekt kostymklädd yta med illa dold dödsångest i ögonen och likstela leenden. Dom där två minuterna var som att dyka rätt in i en Roy Anderssonfilm där alla är döda utan att fatta det själva.
Jag har hållit mig från all nyhetsinformation i tretton dagar nu men ännu har inte det väntade personliga lyftet kommit tråkigt nog. Inte på det mentala planet i alla fall.
I viss mån har jag fått ett kroppsligt lyft. Det är som världens smuts har börjat rinna av mig. En tämligen chockerande upptäckt får jag väl säga. Det är jag nöjd med.