söndag 28 september 2008

Flugan


Jag har fått in en fluga nu i slutet av september, men den flyger inte som flugor brukar flyga, så där ettrigt, utan mer svävande och lugnare än vanligt. Den har mer närvaro än någon annan fluga jag har träffat på och den verkar även intelligentare. Dessutom har den profetiska anlag. Den vet hela tiden vad jag ska göra härnäst, för där sitter den och väntar på mig. Ska jag ta en klunk öl sitter den på ölflaskan, ska jag in i kylen sitter den på kylskåpsdörren, ska jag diska sitter den och lurpassar på diskborsten osv, osv. Sedan är han sällskapssjuk också för han följer efter mig mellan rummen. Det är kul att studera den lille rackaren. Man blir förvånad över hur mycket även en sådan liten krabat kan ha i huvudet. Det är som en liten busunge ungefär, som blir upptrissad av att lägga sig i allt och för vilken vuxenvärlden och människovärlden ännu är helt magisk.
Så föreställer jag mig att flugans perspektiv ser ut.
Det kan man väl lära sig något av antar jag?