tisdag 20 maj 2008

Kvällspressens saggiga formel vevas runt, runt, runt


Det finns vissa koncept som återanvänds hela tiden. Ja visst, i världen i stort - men nu tänkte jag beröra kvällspressens maskineri som vevas år efter år.

1. Scandal beauties – varje ny presenteras som mer övertygande än den förra, med fördelaktiga bilder och rappa reportage. Men deras blamager har varit de samma i årtionden. Vad som dock aldrig berörs är vad som händer med dem sedan, när de plockats ned från stjärnhimlen och möter verkligheten.
2. Radikalen som säger att nu får pressen skärpa sig, vilket den givetvis inte lyssnar på.
3. Det låtsade samvetet – gärna helt malplacerat, som i fallet Terri Schiavo. Eller i enlighet med punkt 17.
4. Katten i trädet och den modige brandmannen.
5. Tranorna vid Hornborgasjön.
6. Styckmord. Då går man igång på alla fyra cylindrar. Då är det fest i Kapernaum! Äntligen får man frossa loss i litet schyssta grejer!
7. Rymlingarna. Stackars människospillror utmålas som livsfarliga psykopater kapabla till massmord närsomhelst, hursomhelst, varsomhelst. Fångas dock till allas besvikelse tillbaka på ett par dagar.
8. Slicka uppåt, sparka nedåt. Den bestående ordningen hyllas dagligen. Det spelar ingen roll om hela eliten är det verkligt livsfarliga psykopatgänget. Dom ska man i alla lägen hålla sig väl med!
9. Avrättningen. Av någon i etablissemanget man antingen har kört slut på eller helt enkelt vill ha bort i personliga eller politiska syften.
10. Det årliga svältreportaget från Afrika.
11. Kungahuset. Något ambivalent behandlat. Man vet inte riktigt hur man ska ställa sig till det – men det säljer alltid ett par tidningar extra…
12. Berg och dalbanan. Någon stjärna på dekis, som Kicki Danielsson, får åka den. Det medför att man ömsom hyllas, ömsom häcklas i en vild färd som brukar avslutas enligt punkt 9.
13. Pseudonyheten. Man plockar upp ett löst rykte på internet utan faktakoll. Blåser upp och dementerar nästa dag. På så sätt får man två löp på ingenting.
14. Konsumentrutan. Det enda fall när den vanliga människan kommer in. Vi är ju som bekant främst konsumenter.
15. Galna hajar och krokodiler som äter människor. Det är en bra krydda i tidningen, nästan lika bra som punkt 6; styckmordet.
16. Vägra alltid ta ställning! Är det något känsligt ämne som berörs får två krönikörer skriva varsin motsatt artikel, så har tidningen alltid ryggen fri. Det kallas att belysa ett ämne, men lämnar läsaren mer förvirrad än hon var innan.
17. Uppropet! Undantag från punkt 16. För att undvika moraliskt haveri, men samtidigt utan att stöta sig med någon med verklig makt, startar man en insamling för barn i en annan del av världen, långt härifrån! Håll problembilden borta från Sverige, till varje pris!
18. Guldhjältarna! Gruppsexknullande multimiljonärer presenteras som hela svenska folkets frälsare. De har ju tagit medalj!
19. Sympati för ofarliga ultraminoriteter, gärna med någon sjuk böjelse. Det är så nära ett ställningstagande man kan komma.
20. Den fejkade valundersökningen. Man ställer frågan så att de tillfrågade ska förstå vad man vill ha för svar. T ex :”Är du mycket missnöjd med Fredrik Reinfeldt?”(Underförstått – visst är du?) Det fungerar nästan alltid…
21. Algblomningarna, slutligen. Under sommarens riktiga nyhetstorka. Det sista halmstrået för att fylla upp tidningen i juli, augusti.