lördag 10 maj 2008

Intressanta människor, vilda fåglar och Yama Rama


På 70-talet såg man massor av människor som verkade spännande och intressanta.
Man blev nyfiken på folk på den tiden. Man såg levande ut helt enkelt.
Men idag – nästan alla typer som visar upp sig på TV blir jag spyfärdig av på några sekunder.
Det har hänt något.
Samhället är inne i en väldigt negativ trend som kommer att bli svår att bryta, en neråtgående trend. Man ser det på folks yttre. Alla försöker se ut som affärsmän eller politiker idag även om de är jättefattiga. Alla spelar teater alltså. Och alla har sålt sig billigt för att passa in i systemet. All individualitet har dött ut.
Man ska va entreprenör idag för att ha något människovärde.
Att sälja sin själ för pengar är högsta mode.
Eller så ska man va stjärna, trots att inget yrke har högre dödssiffror.
Samtidens populäraste dans är dödsdansen.


Om jag berättade att jag är bästa kompis med naturens alla vilda fåglar – vem skulle tro mej?
Möjligen syrran.
Möjligen hon.
Jag tror inte någon annan skulle kunna tro på det.
Ändå är det så.

Det är den första maj 2008 nu.
Futtiga 150 personer i arbetartåget i en relativt stor stad som denna är.
Trenden går spikrakt ner för arbetarrörelsen.
Det måste handla om en misstroendeförklaring mot materialismen som vägen till lyckan helt enkelt.
Det måste ha gått upp för folk nu att livet egentligen handlar om något annat än man kämpade för förr.
Och ”högerspöket” var inte så farligt som sosseeliten ville ha det till.
Det är väl därför partiintresset börjar svikta.
Eller så har vi det för bra och för övergödda för att orka bry oss längre.
Men jag tror att vi förmodligen befinner oss på randen till en ny tid med nytt innehåll.

På kvällen lanserar National Geographic Channel den vilda men intressanta teorin att det är utomjordingar som har lärt oss teknologi och även utgör beståndsdelar av vår arvsmassa.
Utifrån mina aningar kan jag säga att det är inte fullt så galet som man först kan tro.
Det ligger något i det, även om det är svårt att bevisa naturligtvis.

På natten drömmer jag att jag får äran att se världens huvudgud: ”Yama Rama”.
Det var en elefant.
Sedan fick jag smaka Yama Ramas gudomliga föda: ris med grönsaker, olja och kryddor.