söndag 11 maj 2008

Buster, en engelsk 100-plussare

Buster, en engelsk 100-plussare har rökt och bärsat sedan 1913 – han går fortfarande till puben på en ”afterwork” iklädd sin blå uniform med keps, när han slutat på bilfirman där han jobbar några timmar om dagen.
Han har aldrig förlitat sig på någon säger han, det är en av hemligheterna med hans långa liv.
Född på barnhem på ”Dickens” tid som han säger är han van vid tuffa tider.
”Då uppskattar man dom goda tiderna”, menar han.
”De som har det lätt från början brukar bryta ihop direkt när problemen sedan kommer.”
”Hur mycket röker du?”
”Så mycket jag kan. Varför frågar du om öl och cigaretter, det låter som jag gjort något fel.”
Buster känner alla människotyper vid det här laget. Han har sett alla sorter i sina dagar.
”Om jag inte hade lärt mig att se vad en människa går för hade jag inte suttit här idag.”
Han har exakt samma attityd och framtoning i sitt yttre som tuffingen Charles Bukowski hade när han levde.

Hans raka motsats är en annan 100-åring i England som till skillnad mot Buster lever helt isolerat i sitt stora hus och helst inte vill spendera ett pund.
Hans släktingar menar att han måste ut och roa sig men då svarar han att han roar sig när han räknar sina pengar.Ändå vet han om att han snart ska dö.