tisdag 11 augusti 2020

Utecklingsstört

Sanna Nielsen i hårdrocksstassen. En tuff tjej.
Den här armén av unga kvinnliga bloggerskor i Sverige, som cashar in miljoner, gör ett något utvecklingsstört intryck på sina bloggar. Jag ville bara nämna det i korthet. I och för sig kan även SvD sägas vara en lätt utvecklingsstörd publikation mellan varven, liksom Expressen och de andra.

Jag kollar Alice Stenlöfs blogg. Hon har inte jobbat på den sedan i februari. Utan smink är hon ingen skönhet. Inte alls. Ja, alla de här nya tjejerna bygger sina karriärer på att spackla upp sig. Som om de upptäckt något helt häpnadsväckande, en nyuppfunnen mirakelmetod. Men sminkade sig gjorde väl kvinnorna på 1940-talet också? Tjejerna gör villigt reklam för en massa skitprodukter företagen vill lura på folk, främst då diverse skönhetsprodukter som påstås bromsa det förhatliga åldrandet. Där ser du att det vilda rajas är blint, säger en kompis och garvar.

Möten, möten, möten, går dumheten att besegra? En rubrik i dag i SvD. Kanske är hela Sverige utvecklingsstört? Det är en liten försiktig teori jag har. Märker man inte det på tv också? Nu är Wahlgrenarna i 5:an. I morgon ska Bianca och Pernilla vara med i TV4:s Nyhetsmorgon. Varför ska de där Wahlgren-fånen vara med överallt? Är det någon form av konspiration? En dumskallarnas sammansvärjning ända ned i helvetet?

Det måste väl vara något förståndshandikappat med hela Sverige då. Jag tycker man märker det i media överlag, att nivån generellt sett är rätt låg. Man ger oss mest B- och C-figurer i media att förhålla oss till, medan man inte vill visa oss de verkliga essen, A-figurerna. Inte minst gäller det på kvinnosidan. Jag har sett genom livet att det är så. Och det är för att de livrädda medelmåttorna i medelklassen programmerar media. De här A-kvinnorna jag syftar på, brukar dyka upp inom erotiken istället. Men den branschen vill ju inte "liberal" media för allt i världen låtsas om, trots att stora delar av befolkningen älskar snusk innerst inne. Det här är en strategi media har för att få livet att framstå som mer normalt än det faktiskt är. Det finns massor av helt fantastiska kvinnor i Sverige som aldrig tillåts bli något i offentligheten. De får utbilda sig till barnskötare och sjuksköterskor istället, och så lyfter man fram ankan Bianca istället, som får dra "snuskvitsar" som skämmer ut folk. Är det en bra deal för folket? Nej, jag tycker inte det. Men nu resonerar jag utifrån mig, på ett rent hypotetiskt plan. Jag tycker det är onödigt att slösa bort en massa gudomlig talang på rena skitjobb. Kanske resonerar makterna annorlunda och media med dem? Låt då så vara föralldel, men jag vet att det skulle kunna se helt annorlunda ut i medias värld, om man gav fler dolda talanger en chans. Nu tvingas dessa leva undergroundliv istället. Och det är inget litet antal människor jag talar om, utan det stora flertalet av oss.

I en scen i filmen Mulholland Drive visas en filmrollsaudition för kvinnor. Olika skådespelerskor visar upp sig, men när det är dags för medelmåttan säger maffian "that's the girl, that's the girl!". Ja, hon är ju då inte den vassaste av dem, men hon är släkt med familjen. Så kan det ofta gå till här i världen, och just denna nepotism och kompisanda är litet typisk för svensk media också. På så sätt blir också verklighetsbilden vi får väldigt falsk.

Nu är det snart dags för säsongspremiär av Efter fem. Jag undrar om de klarar att leverera något av värde i dag? Förmodligen inte. Vilka gör det idag? Tilde de Paula Eby som ska vara programledare nu klockan 17, satte för säkerhets skull igång att sminka sig redan klockan 7 i morse, så hon har nog hunnit få masken på plats när det är sändningsdags. En liten 10-timmarssminkning för att dölja linjer, påsar och svarta skuggor. Så blir man vacker nuförtiden. Överallt i media möts vi av bilder på uppspacklade kvinnor med pk-åsikter. Men var är sanningen? Hur ser den ut under den perfekta masken? Kan man tänka sig ett enda stort moras där? Kanske skulle kvinnorna skrika när de brinner, istället för att spela iskalla? Det är en tanke jag har.

Är det inte något utvecklingsstört med den svenska överviktsproblematiken också, där 60 procent av befolkningen skulle behöva prata med en dietist, men inte kommer sig för. Ni som har problem med vikten kan ta rygg på Hannah Graaf, hon kan den grejen. Två saker har jag lagt märke till på hennes blogg: hon kör gärna med rågkusar på brödsidan, och hon äter aldrig korv. Ja, någon enstaka gång i korvkiosken då. Men aldrig till lunch eller middag eller på smörgåsen. Det måste vara en sådan där modellgrej, ett gammalt modellknep för att hålla vikten. Kycklingfilé och lax gillar hon däremot. En tredje grej är att hon nästan aldrig dricker öl, utan håller sig till drinkar och vin. Typiskt tjejigt kan man säga, men helt enligt dietisternas skolbok.

Kokt ris och kokt potatis innehåller lika mycket protein, d.v.s. 3 procent. 100 gram kokt ris innehåller 25 gram kolhydrater och 100 gram kokt potatis innehåller 18 gram kolhydrater. Båda födoämnena är nästintill fettfria.  Med tanke på hur mycket matlagningsprogram det har varit på tv de senaste tjugo åren, borde vi alla vara fullfjädrade stjärnkockar vid det här laget. Hög som låg.

Jag lyssnar på Black Sabbaths mest kultförklarade LP, Paranoid. Jag tycker inte den är så bra. Inte så hård heller. Det låter ganska mesigt. Jag tycker mina egna låtar är tuffare överlag. Mer tryck och känsla i dem. Däremot såg killarna väldigt tuffa ut 1970. Där kniper de en klar poäng. Stilen hade de hittat, och det kanske var den som gjorde det mesta jobbet åt dem. Den plus den stenhårda attityden i texterna. Samhället är ju som bekant ytligt. Och var på den tiden också. Själv har jag långt ifrån lika tuff stil, det kan jag erkänna. Det typiska med hårdrockare kanske man kan säga är, att de är medvetna om Djävulens existens. Det gäller för Black Sabbath, det gäller för AC/DC och t.ex. Iron Maiden. Medlemmarna i Black Sabbath har i intervjuer förnekat att de skulle vara satanister. De säger sig tvärtom vara kristna, eller sa på den tiden i alla fall.

Sanna Nielsen uttryckte för drygt tio år sedan en önskan om att bli rockigare som artist. Hon har inte tagit tag i det än, utan tvingas av gammal vana fortsätta som någon slags ljummen schlagerartist. Själv märker jag på Youtube, att det är svårare än man tror att hitta riktigt tuff och rivig rock. Knappt ens Iron Maiden kan ju leverera. Rocken är kanske i själva verket inte uppfunnen än? Men alla letar efter den?

- A sunny paradise literally takes the kick out of everything, skulle jag vilja säga om den här sommaren. Hela Europa har värmebölja just nu. Folk håller på att bli galna, skriver SvD. Ja, det är nästa prövning från solguden efter coronan. När de flesta av oss vill ha in höstmyset, mörkret och svalkan, då gasar han till max. Utvecklingsstört? Nej, men elakt.

Black Sabbath 1970. Tuffa killar.