fredag 21 augusti 2020

Idén med Tellus 729

En kompis till mig sa att Alice Stenlöf varit inne på Tellus 729, men att hon inte förstod vad jag var ute efter. Det kanske är fler som undrar? Då ska jag förklara idén bakom T-729.

Tanken är inte att skriva om mitt eget liv, utan att fungera som ett modernt månadsmagasin, i stil med gamla redaktionella Playboy, Slitz, Bonniers litterära magasin, och en aning som kulturmagasin. Jag har ambitionen att jobba som journalister, filosofer och historiker gör, helt enkelt för att för den intresserade gräva fram nya sanningar om livet på ett allmänt plan. Jag är en nyfiken forskare på tillvaron, både vad gäller nuet och förfluten tid.

Nu ser inte bloggen riktigt ut som en tidning, vilket då beror på att jag arbetar med en begränsad gratismall. Dock påverkar ju inte det själva innehållet, vilket jag hoppas lyser igenom.

Ambitionen är att tillföra nya vinklar undan för undan till läsarna och vara ett alternativ till systemmedia, som mest går makthavarnas ärenden. Jag försöker ifrågasätta etablerade "sanningar" och utmana dessa, ungefär som redaktionen på Uppdrag granskning gör.

Dessutom ska T-729 vara litet arty som ett konstmuseum i New York. Varför då? Jo, därför att jag tror på den grejen. Där kan ju missförstånd uppstå i kontakten med besökarna, men det är ju också modern konsts avsikt.

Där har ni programförklaringen. Dyker nya idéer upp kan de komma med också. Man vet aldrig med Tellus 729. Jag vet inte ens själv i nuläget vad jag kommer att skriva om i nästa vecka. Det formas ju till viss del av övrig medias agendor och hugskott också.

På så sätt är jobbet en överraskande resa även för mig själv.