torsdag 20 augusti 2020

Köttgrytan

Adam och Eva beväpnar sig.
Sigge Eklunds nya bok Livets små njutningar säljer slut direkt. Den handlar om att vi ska njuta mer av de små tingen i vardagen. Han talar om livets lilla magi. Ögonblicken. Regissören Roy Andersson brukar tala om det också, de gyllene ögonblicken. Men på det stora hela kan man säga, att de författare det går bra för är de som säger det folk vill höra, även om det inte alltid riktigt är sanningen. I SvD totalsågas det litterära försöket på 120 sidor. I Nyhetsmorgon hyllas boken.

GW har inte orkat klippa sig på två månader. Alice Stenlöf har inte orkat jobba på sin blogg på ett halvår.

En normal herrklippning hos frisör kostar nu 400 kronor. Damklippning går på 500 kronor.

Jag slog ned som en bomb med mina improvisationer och vitsar på ett överklassparty och fick bra betalt. En sedelbunt på vilken stod "Für alle Länder". Efter detta drömmer jag återigen att jag är en lysande entertainer. Dock får man inte i överklassens värld säga "jättebra" Det heter mycket bra.

Vad tycker den svenska överklassen, de riktigt rika, om svensk medelklass-tv? Ja, det framgår ju då och då i SvD, att de inte gillar den. Att de föredrar typ brittisk kvalitet, t.ex. ett naturprogram med Sir David Attenborough. I mångt och mycket har jag samma smak i fråga om kultur som de övre skikten i samhället. Intressant. Jag har alltid undrat vilken som är min målgrupp i kulturarbetet.

Medlemmarna i Mensa storfestar tillsammans, skriver Expressen. De är väldigt duktiga på kluriga pysselnötter av kognitiv art, men vad levererar de i övrigt? Grundforskning, ny teknik eller högtstående konst och kultur?  Vad jag vet har en Mensamedlem aldrig tillfört något konkret till samhället, inte ens en flaska ketchup. Är det intelligent? Eller är de en hjärntrust som jobbar på allas undergång i smyg, genom att bara supa, festa och malla sig?

I en ledare i SvD påstås polisen och militären vara "de svenska fostrarna" som offrar sig för allas bästa. Det påståendet jämför jag med journalistisk harakiri, även om jag inte orkar gå in på varför just nu. Kort kan nämnas att relativt snart kommer vitrysk militär att "fostra" de vitryska demonstranterna, kanske i samarbete med rysk militär. Är det positivt?

Svensk lag sägs gälla i Sverige. Men vad är straffet för att bryta mot skolplikten? Ja, du blir miljonär, som vi ser på Greta Thunberg, som skolkat i två år. Vad jag vet har hon inte tillfört något konkret heller ifråga om klimatet. Det blir fortfarande bara varmare och varmare, soligare och soligare.

Mitt på dagen stannar nyhetsflödet upp helt. Ja, för då äter ju alla lunch och mättnaden och belåtenheten tar över ett par timmar, innan det åter blir litet oroligt igen framåt kvällen.

Alla tjejer är medvetna om "modellgrejen", hur jag nu ska uttrycka den. Ja, att det då går att casha in stora pengar på skönhet i denna värld. För många kvinnor är en modellkarriär förstahandsalternativet och kärleken kommer i andra hand. Ja, eller kanske snarare på en femte plats då. Skönhetsindustrin är i sin helhet, om man räknar in alla underbranscher, förmodligen världens största industri i pengar räknat, följd av vapenindustrin och drogindustrin. Det är min bedömning mellan tummen och pekfingret. Jag har sett listor på det där för några år sedan.

Brittiska forskare anar nu att det finns psykologiska kopplingar mellan sex och droger.

Den ryske Putinkritikern Aleksej Navalnyj har förgiftats på ett flygplan mellan Sibirien och Moskva och ligger nu i koma på sjukhus. Den ryska säkerhetstjänsten misstänks vara inblandad. I en förlängning skulle då den ansvarige för dådet vara Putin själv. Han som tror på Jesus Kristus.

Konkurs för svensk tv som inte levererar ett enda sebart program per dag, och konkurs för Systembolaget som numera bara säljer kräkmedel. Konkurs för Ica som behandlar kunderna värre än fän och konkurs för landets niggrer. Konkurs för svensk radio och konkurs för den svenska landsbygden. Svärd över kaldéerna, de skall stå där som fån.

Absolut konkurs för AB Sverige, det är Lucifers skruvade humor. Vad jag anar att han ser i det fördolda. Men istället heter det att folk är "sjuka och inbillar sig", trots att det då handlar om att alla livsmöjligheter är slut sedan länge. Lundell har varit inne på de här tankarna i 20-30 år.

The American Dream:

The ideal by which equality of opportunity to any American, allowing the highest aspirations and goals to be achieved.

Det betyder i fri översättning tanken om att alla genom hårt arbete kan nå sina högsta drömmar i livet.

Hur ser det ut i Sverige med våra drömmar idag? Har vi alla möjligheten att jobba oss upp i systemet om vi lägger manken till och gör vårt bästa? Nej, snarare ser det ut så här:

The Swedish Nightmare:

Work hard all life and don't get an inch forward.

Det tycker de är friskt. Men det märkliga är att britterna säger samma sak om sin nation:

Britain is about to be sucked into a catastrophic economic doom loop

Rubrik i The Telegraph i dag.

Så här ser den aktuella coronastatistiken för hela världen ut:

Antal smittade: 22,4 miljoner

Antal avlidna: 788 000

Det är lite böter från Gud för dålig stil.