lördag 8 augusti 2020

Rapid Stand Up Comedy

Mikrofonen är redo.
Godafton kära publik och välkomna till kvällens rapid stand up. 
Jo, Kanye West gör ett så förvirrat intryck på Twitter att hans rådgivare förbjuder honom att fortsätta twittra. Två dagar senare är allt bortglömt av media, som tidigare högg på betet som hungriga kobror. Kim som de facto varit otrogen gråter ut i lyxvillan. Kanye blir så rörd att han går ner på knä och friar, trots att de redan är gifta. Kim fortsätter att gråta floder hela vägen till Hawaii, där de firar sin andra smekmånad. De känner sig som 15-åringar igen, så busiga är de. Och snart har väl Hannah Graaf en toyboy på 18 år, jämngammal med hennes söner. Han ser inte vad han ser, han ser de gamla bilderna på henne när han lägrar "tanten". Jag har aldrig varit snyggare säger systern Magdalena Graaf, 44. Jo, det har du, men ditt ego har aldrig varit större. Så ligger det till. 
Det enda vi i Sverige är överens om är att Jehovas Vittnen är lite crazy, håll med om det. Men tänk om de har rätt och vi andra har fel, vilka är galna då? Ja, allt är väl egentligen en Devil's matrix? Hemmaplan betyder mycket i fotboll, och vem har hemmaplan på jorden? Gud eller Djävulen? 
Skriver man inte ned vad man tänker har man glömt det till nästa morgon. Efter en vecka kommer man inte ihåg en stavelse. Allt är svart. Och ändå har man då kört en vit vecka. 
Nyhetsmorgon bjuder in biologen "Bo Birgersson" från Lunds universitet. Han har räknat populationer. Näbbmöss i Småland, sorkar på Öland och fjällrävar i Sarek. Han är förbryllad. Något stämmer inte med siffrorna. Ranja blir intresserad. Vad är det för fel? Jo, fjällräven minskar och näbbmössen ökar när det borde vara tvärtom. Varför då?, frågar Ranja. Ja, det kan ju vara ett räknefel, så för säkerhets skull ska vi räkna om alla individer. Hur ser populationen ut i Mora då, skojar Ranja. Ja, den går stadigt ned, skojar Birgersson tillbaka. Men vi har också problem med granbarkborren i Norrland och därför har myndigheterna beslutat om besprutning med NPM, en helt ny kemikalie från Tyskland, så att vi får bukt med ohyran. 
 - Och där lämnar vi över till Linda och vädret:
 - Lapplandsfjällen får ihållande kulingvindar, medan det på kalfjället blir stormbyar. I Svealand uppehåll men ostadigt. Götaland får skurar under dagen, men uppklarnande till kvällen, medan Skåne får relativt soligt väder. 
- Senare ska vi prata med Tord Granlund, agronom vid Statens Lantbruksskola i Gävle och mjölkpigan Lena som inte vill sluta jobba trots att hon fyllt 65. Det finns inte så mycket annat på landet att göra än att mjölka, skrattar hon. Nu tar vi in nästa gäst. Välkommen och berätta litet om dig själv Sixten.. 
- Hej, jag heter Sixten Knasgård och är bisexuell från Ystad. Nästa vecka ska jag gifta mig både med min drömtjej och min drömkille och jag är väldigt lycklig i det. Vi flyttar in en nybyggd herrgård med tennisbana och pool och dagis í närheten. 
 - Vad fint Sixten. Grattis! Nu ska vi berätta att Kenneth och Gösta inte får någon ersättning från staten. Skandal menar de två kusinerna från Gränna, polkagrisens stad. Vi säger därför god natt och ond dag till tittarna, så illa är det. Senare kommer psykologen som menar att en del tjejer går omkring helt utan eget tänkande. Vi ska prata litet om det och vad man kan göra åt det. 

 - Moppe och snus, du är stora killen nu säger mamman till sin son en dag. Du dricker väl inte folköl också? 
-Nej det skulle jag aldrig göra utan att fråga om lov först. 

Så en liten dialog ur de kriminellas värld: 
- Är Vanheden oförskämd? 
- Inte alls, konstapeln, inte alls. Jag bara menar att man kan mötas på en plats igen där man minst av allt anar. Olyckliga omständigheter kan man inte alltid råda över.
 - Men varför är han så intresserad av mitt privatliv då? Snokar han? 
- Långt därifrån, konstapeln, långt därifrån. Jag är bara intresserad av hur livet lever av rent medmänskliga skäl. Det skulle aldrig falla mig in att snoka i andras problem. 

Lotta Engbergs, 60, snuskvits: Jag vill vara din hemliga tjej. 

Allt är normalt, alla är galna. 

Och där slutar vi för i kväll. Tack ska ni ha!