tisdag 4 augusti 2020

När festen är över

Morgonen efter.













När spriten är uppdrucken brukar gästerna försvinna. Så är det alltid. Direkt. Och jag är likadan själv när jag är på fest. Utan alkohol är det inget kul att umgås nuförtiden, eftersom alla bara snackar skit och grundstämningen så dålig. På morgonen dagen efter vill man bara därifrån, för att allt känns så idiotiskt och puckat och alla är sura och snea. Ja, det är lill-helvetet det. Nu börjar det klia i baken. Det betyder att jag just nu anses vara "ett asshole". Okej, må så vara, men jag fortsätter.
Så här sjunger Blues-Annika om fenomenet:
En gång levde jag som en miljonär. Pengarna jag slet ihop gick åt utan besvär. Jag bjöd på möra biffar och öl och sprit och vin, och alla mina kompisar åt och drack som svin.
Men så gick det som det brukar gå - det roliga tog slut. Butiken slogs igen och alla kördes ut. Och av alla mina kompisar syntes inte ens ett spår. Jag satt ensam i ett hörn och grät mången bitter tår.
Ingen känner dig när du är pantad och såld. Men jag tror att själva Djävulen har fått oss i sitt våld, för ingen känner dig när du är pantad och såld.