torsdag 3 september 2020

Ny dator

På "kontoret".
Jag har köpt ny stationär dator, en HP Pavilion för 7995:- på Elgiganten (skärm tillkommer). Jag blev väldigt nöjd med den. Utvecklingen har gått framåt sedan förra burken. Nu har jag 4K-upplösning på grafiken, vilket ger ett klart lyft mot tidigare system. Men de nya programmen för ord- och bildbehandling, som t.ex. Word och Photoshop Elements, är så sobra att det är Fonus-känsla över dem. De matchar DN:s dödsannonser i färgskalan. Är det någon form av humor från helvetet?
Det finns några grundregler när man köper nytt datorsystem: du kan aldrig få för stor skärm, du kan aldrig få för stor hårddisk och du kan aldrig få för mycket RAM-minne. Och nu är vi som sagt uppe i 4K på grafiken, vilket då betyder 4000 linjers upplösning, och kallas Ultra HD. Tidigare var det 2000 linjer. I just min dator är det 16 GB RAM, vilket verkligen går åt, trots att det är 4000 gånger mer arbetsminne än i datorernas barndom för 25 år sedan. I billigare system kan det idag vara 8 GB, vilket är alldeles för litet för framtiden. Windows går nu igång på 5 sekunder, mot tidigare 4 minuter, så visst har utvecklingen tagit jättekliv inom IT. Trots det kan jag tillägga att den gamla kringutrustningen, som skrivare, skanner och musikstudio, fungerade med nya Windows 10. På den punkten blev jag positivt överraskad. Jag trodde att jag skulle bli tvungen att köpa allt nytt. Men där var Microsoft schyssta denna gång. Tack.

HP Pavilion TP01-0815 har surroundljud, cd/dvd-läsare, HDMI och 11 USB-ingångar. Hårddisken är på 512 GB, vilket är i knappaste laget. Den borde ha varit på åtminstone 1 TB. Annars finns inte mycket att kritisera, förutom vissa brister i ljudkvaliteten. Det medföljande Windows 10 har en apläcker mobilkänsla, men är kanske en aning fladdrigt. Uppdateringar kommer eventuellt att lösa detta. En liten kuriositet är att Microsoft på sju år inte orkat hitta på en enda ny skärmsläckare. De är fortfarande exakt desamma som i Windows 7. Förresten tror jag nästan de gamla godingarna "Mystify", "Bubblor" och "3D-text" har hängt med sedan XP:s tid. och då snackar vi år 2001. Slappt och slarvigt kan man tycka. Microsoft lanserar i Windows 10 en ny upphottad variant av Windows Mediaplayer (den gamla ingår också) som man kallar Groove Music. Den har fräsch och modern design men saknar övertoning mellan låtarna och den saknar dessutom equalizer. Därför är Windows Mediaplayer fortfarande bästa valet. Den har också hängt med sedan tidernas begynnelse och ser fortfarande likadan ut. Slappt och slarvigt igen, men på det stora hela är Pavilionen ändå en toppdator för sitt pris. På Elgiganten är kundbetyget 4,5 av 5 möjliga, vilket jag tycker stämmer rätt bra. Dock är det ingen gamingdator om du spelar värstingspelen. Då måste du upp ytterligare en prisklass. Själv lägger jag bara patiens, typ.

OBS: Detta inlägg är inte sponsrat, utan objektivt skrivet.