måndag 7 september 2020

Playboy och en sjujäkla satsning

Barbara Edwards på på Playboy-omslaget 1984.
På 1980-talet, hade de äldre och fula kvinnorna gömt undan Playboy på lagret i Vivo-butiken där jag jobbade, eftersom de inte ville ha lyxtidningen framme. Det var visst känsligt med Playboy på den tiden. Och det var just den som intresserade mig.

Slutsats:

Medelmåttiga kvinnor i butik känner sig hotade av modeller och utvikningsbrudar. De känner sig hotade av vackra människor, i synnerhet då vackra kvinnor. Exemplet ovan visar också att även fula människor är medvetna om skönhetens betydelse i denna värld, och att det gör ont för dem att inte ha den själva.

När Kina ville få fart på sin ekonomi, bestämde de att alla skulle röka och dricka, precis som på 60-talet i Sverige. De som inte ställde upp på det skickades på omskolningsläger. De ansågs hota penningruljansen.

Att inte röka och dricka, om man får med sig fler i det, är ett effektivt sätt att få ett lands ekonomi att bromsa in och tvärnita. Och där är Sverige i mångt och mycket idag.

Stefan Löfven och Annie Lööf presenterar i dag ett nytt ”sjujäkla” stimulanspaket. Man satsar på vård och äldreomsorg. Men det är klart, en sådan satsning ger ingen rotation på samhällshjulen och stålarna. Dönickarna i toppen hatar livet och vill helst göra alla svenska medborgare till vårdfall. Det känns tryggast för dem. Men bättre ur ett ekonomiskt perspektiv vore att t.ex. släppa vinet till livsmedelshandeln, som Ica och Coop. Det skulle sätta fart på folk och därmed även ekonomin. Bättre vore också att satsa miljarderna på forskning som kan leda till tekniska genombrott. Dagens svenska välfärd bygger på snillenas uppfinningar från 1800-talet - vår snilleindustri. Den epoken skulle mycket väl kunna upprepas, vilket då skulle göra oss alla rikare. Att satsa på äldrevården ger ju inga exportintäkter, även om tanken i viss mån låter god.