fredag 16 augusti 2019

Läge att tanka bankaktier

Christer Gardells Cevian har gått in tungt i Nordea.











Miljardären Christer Gardell från investmentbolaget Cevian har tidigare i år tankat Nordea-aktier med viss rabatt. (Jag har fått dem ännu billigare.) Jag tror att Gardell gick in vid kursen 80-85 kr.
Nu tankar även miljardären Fredrik Lundberg bankaktier. Han köper 1 miljon SHBA-aktier till kursen 86 kr. 
Själv har jag i dag gått in och gjort det andra köpet på 400 aktier i Nordea till kursen 58 kr. Nästan lika billigt som under finanskrisen 2007-2008. Då stod de i 55 kr som lägst har jag för mig.
Det brukar bli bra affärer när man tar rygg på miljardärerna.
Även Swedbank och SEB handlas med rejäla rabatter på börsen just nu.
Vad gäller Nordea kommer Gardell att ”se till” så det blir ordning på lönsamheten där. Han brukar jobba så, med järnhand.
Köper man finans nu kan man nog vänta sig plusresultat på investeringen någon gång under första halvåret 2020. Men det kan gå snabbare också. Ha dock som säkerhetsmarginal att pengarna kan bli låsta ca ett halvår innan du är på plus. 
Fortsätter kurserna ned, kan man alltid göra ett andra och tredje köp, och snitta ned det genomsnittliga anskaffningsvärdet. Det du söker är botten. Så jobbar den tyske miljardären Bodo Schäfer. När börsen sedan vänder upp har man då väldigt snabbt vinst.
Faktum är att OMXS30-index stått och stampat runt 1500 punkter i två år nu, så i mitt tycke är inte börsen övervärderad, snarare tvärtom.
Lycka till.