måndag 9 augusti 2021

Mat: Pastagratäng med Indien-känsla

Flygande Jacob i ny tappning.
Foto: Patrik Nyberg
Pastagratäng är alltid gott, och det är modernt och trendigt. Jag kom in på det för ett par år sedan genom ett recept i Allers. Sedan var jag såld på konceptet. Nu är pastagratäng en av mina absoluta favoriter på matsidan. Rätten ligger i klass med oxfilé och potatisgratäng. Djupfrysta pizzor har inte en chans i jämförelse, för att ta ett exempel. Inte spaghetti med köttfärssås heller. 

Nåväl, i dag har jag experimenterat fram en ny pastagratängrätt. Jag kombinerade detta recept på Flygande Jacob från Ica, med ett paket gnocchi, 3 dl riven ost, 1 liten aubergine och 1 lök. Sedan tog jag dubbel sats på gräddsåsen och vände ned rivosten i den. Tärnad aubergin och hackad lök ska fräsas. Blanda ihop allt utom gräddsåsen ovan i en stor kastrull eller bunke. Ta 2 bananer. Även jordnötterna ska i bunken. Fördela i två smorda rätt stora ugnssäkra formar. Slå och fördela sedan grädd-, chilisås- och ostblandningen över. Gratinera som Ica säger 20-25 minuter i mitten av ugnen på 225 graders värme. Man kan mot slutet dra ned till 200 grader. Håll koll så det inte blir bränt. Servera med grönsallad och en vinägrett.

Resultatet gav mig en indisk känsla. Som om man åt på lyxrestaurang i Bombay. Lite originell smak kanske, men kul. En smygisrätt som växer med tiden.

Satsen ger 8-10 portioner.