lördag 7 augusti 2021

Dryck: Alternativ till svart kaffe och svart te

En kopp kamomillte.
Så här sommartid kan det ta emot lite med det gamla vanliga svarta kaffet och det heta svarta teet. 
Grekerna introducerade mig till iskaffet, vilket är jättegott. I USA är iste populärt. Det gillar jag också.

Denna sommar har jag börjat med Friggs nyponte, vilket känns fräscht. Sägs hjälpa mot artros och värk. Sedan har vi Friggs kamomillte, som är milt rogivande och hjälper till med insomningen. Kamomillte har man förmodligen druckit i Sverige sedan medeltiden. Svart vinbärste är intressant också. Liksom mintte. Sedan finns en djungel med för mig okända örtteer. Där får man testa sig fram. 
Vi har också grönt te, där särskilt matchapulver är inne. Matcha används i den nästan sakrala japanska teritualen.

När hösten och gråvädret närmar sig kan man prova att lösa upp en buljongtärning i en mugg med hett vatten. Då får man en kopp äkta buljong. Ta gärna en torr gammal brödbit till och lek Buchenwald. Här är vi inte för att bli feta, utan för att bli smala. I kristider och i fångenskap smakar allt gott.

För övrigt anser jag att Zingo apelsin sockerfri med is är godare än cola. Zingo kan man ju ha som groggvirke också. Det blir vodka apelsin, eller whisky sour. Zingo trendar just nu. Det är lite kult. En flash från barndomen kan man säga.

Detta inlägg är ej sponsrat.