lördag 21 augusti 2021

"Man har inte roligt utan sprit"

Miljonären Bianca Ingrosso, 26,
känner sig less på livet just nu.

Orden i rubriken är den f.d. höjdhopparen Patrik Sjöbergs. Och det här med att livet känns blähä utan alkohol är vanligt, både i Sverige och utomlands.

”Jag har varit känslomässigt avtrubbad under det senaste halvåret, så jag känner inte så mycket. Ingenting faktiskt. Enda gången jag verkligen känner någonting, att jag lever och har kul, är när jag festar.”

 Så sa Bianca Ingrosso i veckan, enligt Stoppa Pressarna. 

 

”Det enda som gav mig någon glädje i livet var vinet.”

Så sa August Strindberg på slutet.

 

”Jag knäckte en bärs och livet kändes skönt igen.”

Orden är Charles Bukowskis, den amerikanska undergroundförfattaren.

 

”I could sell my goddamned soul for a whiskey right now.”

Säger vaktmästaren Jack Torrance en natt i skräckfilmen The Shining. Och vips så står det en whiskey på bordet. Manuset till filmen bygger på romanen Varsel av Stephen King.

Så här känns det för väldigt många, i synnerhet de som skriver och andra konstnärer. Vi har sett genom historien att många svenska författare har varit begivna på flaskan, som t.ex. Stagnelius, Ferlin, Lundell och Knausgård, bara för att nämna några.

Nuförtiden har Knausgård dock minskat ned på sitt drickande, men han kedjeröker tre paket cigaretter om dagen. Han kan helt enkelt inte dricka längre på grund av att han får bakfyllor på två veckor, men annars skulle han göra det, säger han i en intervju.

Snyggare, smartare och mer civiliserade – En vetenskaplig exposé  över alkoholens och berusningens fördelar

Det är rubriken på en ledare i SvD i dag.

För egen del är jag inne i en renlevnadsfas med en hel del träning. Man får endorfiner av fysisk aktivitet också. Jag dricker ibland, ett par gånger i veckan kanske, men jag röker inte. Om jag bestämde i landet skulle jag definitivt inte förbjuda den något tveeggade alkoholen, utan släppa starköl och vin till livsmedelshandeln. Klarar danskarna av det, klarar vi av det, så resonerar jag.

Starkspriten kunde dock Systembolaget få behålla.