söndag 15 november 2020

"Krämig Curry Kycklingsoppa"

Soppa är billigt, gott och nyttigt.
Felix har lanserat en serie nya färdiglagade kylda grönsakssoppor i portionsförpackning. Det är smart tänkt. Det kommer tjejerna att gilla. Soppa ligger i tiden. Vegetariskt likaså. Jag har själv nyss gjort en soppsats på nästan 5 liter. Jag kallar den ”Krämig Curry Kycklingsoppa”, för att vara litet rolig. Det är bara två finskurna kycklingfiléer i den, men ändå känns den lyxig. Övriga ingredienser är: buljongtärningar, vatten, grädde, linser, hackade champinjoner, bruten spaghetti, ris, 3 medelstora gula lökar, ca 6 tsk salt och mycket kryddor. Den blev som en dröm. Det är mat för tio dagar, och satsen kostade väl runt 50 kronor. Till har jag hembakad källarfranska. Det är vad jag kallar ekonomisk ”mat för en soldat”. Man börjar med att koka kycklingen, de gröna linserna och den finhackade löken en halvtimme i ca 3 liter vatten (efter att ha fräst upp det), därefter i med riset ((1 dl). 10 minuter senare i med bruten spaghetti (75 gram) och en burk champinjoner med spad. Sista fem minuterna ska grädden (5 dl) vara med, plus redning med 6-8 msk vetemjöl (till 4,5 liter soppa) som du skakar i shaker. Totalt ska soppan koka i 50 minuter, det beror litet på linserna. Späd till sist med vatten till önskad krämighet. Smaka av med salt och vitpeppar. Du jobbar i en stor 5-literskastrull = mat för 10 dagar. Det här receptet har jag hittat på själv, ni kan variera själva med vad ni har hemma, t.ex. rotsaker, purjo, broccoli eller annat. Jag tycker det är snyggt när soppan blir currygul, men det förekommer att man blandar ned krossade tomater också. Felix gör det i sin thai-motsvarighet. Soppa lagar en erfaren kock oftast på en höft med de rester som finns hemma. Det är nödmat. Man vet inte alltid hur det blir, men med mycket grädde i brukar det i alla fall inte bli något svinn. Då blir det gott. Tidigare var kockarna noga med att ”soppa ska vara soppa”, då skulle den vara tunn. Nuförtiden har det blivit modernt med fylliga krämiga soppor. Det gör man som man själv vill. Båda alternativen har sin tjusning. Tunn soppa är ”straffläger” och bantning, tjock soppa är gourmetrestaurang. Ovanstående kycklingsoppa är min favoritsoppa. Jag gillar också ramensoppa med räkor, minestronesoppa och köttsoppa. Och så har jag en specialare till:

Gräddstuvad hemkokt ärtsoppa med stekta chorizobitar.

Den soppan går ögonen i kors av. Det receptet har jag också hittat på själv.

En riktig vintersoppa i lägret Sverige.