tisdag 24 november 2020

Ett totalt jävla mörker (en litania)

En svart måne har gått upp över Sverige.
Det lider mot kväll. Det mörknar. I morgon blir det en ny dag i helvetet. En svensk-iransk forskare ska avrättas i Iran. Varför får han arkebuseras och inte jag? Så orättvist livet är. Jag tittar på en webbkamera som visar ett gråmulet, dimmigt Budapest. Det känns som att befinna sig i det kalla kriget. Att vara fattig är som sagt ett helvete, för en plats i solen kostar ju minst 20 miljoner, om det räcker. Och är det så, vad ska vi då med ljuset till? Det är väl lika bra att det är svart ute då. Expressens löp är en enda röra av skräpnyheter. Det finns mer av intresse att hämta utomlands. Jag är kär. Jag är kär i Kikki Danielsson. Ända sedan halloween har det luktat kyrkogård om hela Sverige. Allt i media tycks handla om döden. En östermalmslady handlar lussebullar och ser ut som ett gammalt spöke. Man ryser, men inte direkt av vällust. Du måste bli huvudperson i ditt eget liv, säger Isabella Löwengrip i TV4. Justalamento. God bless Sweden. Alex Schulman går hemma och är grinig. Jag ska ta mig en Mc Holger. I’m gonna teach you how to sing the blues. Ett totalt jävla mörker över Sverige. Hela systemet är felkonstruerat. När en ny dag randas, ja den natt som aldrig dagas då, säger alla: Fy fan, vad gör vi i dag? Vi förväntas smörja kråset och titta på tv, men vi har tappat lusten till det. Smarttelefonerna åker fram hela tiden. Har någon dött? Vi vill ha blod i helvetet. Vi har förvandlats till vampyrer som lever på andras blod. Är Gud verkligen en gud för alla, eller bara för några få? Officiell media älskar sin egenkomponerade bild av landet som en ren solig villaidyll, välsignad av Gud, där alla är lyckliga, får sitt och mår bra. Men just nu är Astrid Lindgrens värld ett totalt jävla mörker, där en gravlik känsla konstant jobbar sig in mot den ruttnande märgen. Socialminister Lena Hallengren börjar se härjad ut. Och det är hon väl inte direkt ensam om. Kanske är vi på väg ned i helvetet allihop? Det är tydligen tid för hämnd för vissa. Det känns som om Sverige är på väg att smälla av. 

Och inte mig emot. Tough job. Somebody's gotta do it.

Christopher Dominici dead: France Rugby World Cup star passes away 'suddenly' at 48

Hal Ketchum dead: Country singer dies at 67 after dementia battle