onsdag 27 november 2019

Ness

Vlad III Dracul, 1431-1476.










Styrketränade i går och tittade mig sedan själv naken i spegeln. Jag såg ut som tjuren från Bronx på överkroppen. Jag har blivit enormt stor upptill. Som Hulken, även om musklerna p.g.a. det sista fettlagret ännu inte riktigt spelar. Men de finns därunder och ger volym.
När jag sedan vaknar på morgonen känner jag mig som en ny människa i kroppen. Utvilad och pigg, på ett sätt som jag inte känt mig på ett halvår.
Malou.
Två unga tjejer snackar kvinnors svårigheter att uppnå orgasm i sängen, till skillnad från männen då som har lätt för det.
Två andra unga tjejer snackar ekologisk mat.
Tänk att kvinnor fortfarande på 2000-talet bara tänker på kärlek, sex, familj, husdjur, matlagning, tv och deckare. De har väldigt svårt att se något annat, något mer i livet. Där får väl jag hjälpa dem litet på traven med bloggen.
Det kan jag ha som min mission, att hjälpa tjejerna att ”se”. Något mer, något annat än de basala tingen. Ha ”vidgade vyer” som stående tema på Tellus 729.
Dagens svenska kvinnor är fortfarande hemskt konventionella och konservativa. De förstår ingen annan kultur än typ Niklas Strömstedt, Orup och Melodifestivalen. Det är just därför det inte är något drag kring min blogg. Det beror inte på att jag gör något direkt fel, utan på att de andra lever med stereotyper. De klarar ännu inte att tänka utanför boxen. Men det kan se annorlunda ut om tio år.
Det kvinnor dock förstår är pengar och en snygg kropp. Men där är det också stopp.
Att Tellus 729 går litet dåligt beror inte på att jag gör ett dåligt jobb, utan på att de andra tänker i mer konventionella banor. Folk sitter inte och djupanalyserar allt på en knivsegg som jag gör, utan de har fullt upp med det praktiska i vardagen. De är ännu bundna vid handling, som Maharishi säger. De handlar av sin handlings lust med sinnesfrid. 
Okej, då förstår jag det.
Politiken skriver om en dansk konstnär som är i ropet. En John Kørner. Han har ställt ut på Moderna Museet i Stockholm också. Jag kollar upp hans verk på internet. De är inte så värst bra. En tapet- och serietidningsmålare. Blaskig i färgerna. Diffus.
Kolla allt som fåglarna säger. Och här blev det träff igen.
Skulle kunna recensera honom på Tellus 729 och såga honom.
Paulo Roberto lagar mat i Nyhetsmorgon. Han gör en egen hummus med riven ost som han sedan blandar med penne-pastan. Det ser gott ut. Det verkar vara en höjdare. Det skulle man kunna ha räkor och pressad citron till.
Själv ska jag göra paella i dag. Efter det tar jag en café solo, spansk espresso.
Det gillade skatorna.
Dagen därpå blir det en rumänsk version av paella. Efter det dricker jag Ness, rumänskt kaffe.
Jag tittar på en mustig bild av Furst Vlad Tepes, pålspetsaren. Den går i svart och rött. På Rumäniens storhetstid på 1400-talet tycks det ha varit kallt och mörkt.
Åka ner till Systembolaget någon dag när jag är pigg och köpa 14 flaskor vin och fylla upp vinstället.
Bear Grylls säger att djungeln är tuff, snärjande och hård. Han, överlevnadsexperten, vet varför vi sitter i civilisationen idag. Det eftersom alternativet är bra mycket värre.
För att överleva i vildmarken krävs tre saker. Skydd, vatten och mat.