måndag 15 februari 2021

Plura i Efter fem

Eldkvarn har spelat i 50 år...
Plura Jonsson, 69, medverkar i dagens Efter fem. Äntligen en riktig kulturarbetare i programmet. Han har väldiga problem med ryggen som inte går att operera. Han tvingas sitta stilla om dagarna. Men enligt uppgift i programmet är det stort sug i Sverige efter Eldkvarns musik. Tilde de Paula Eby gillar dem också. Hon kallar sig själv musikälskare. Till och med min gamla mamma börjar säga att Eldkvarn är bra. Ja, det är fin musik och väldigt smarta texter. Plura är för dagen klädd i helsvart och har en rolig sotarluva på sig. Ja, han är skön. Eldkvarn firar 50-årsjubileum i år. Plura medger att den tiden gått fort.

Östermalmsförfattaren Denise Rudberg verkar vara rätt schysst också, hon är litet anti mot överklassens dumhet. Poäng för det. Tidigare har hon kritiserat hudfärgade strumpbyxor eftersom de inte värmer. Nu kritiserar hon elitens enfaldiga Instagrambilder som bara visar kallbadare och padelspelare.

Nu inträffar en incident vid Stockholms stadshus. Några personer skjuter upp nödraketer och fyrverkerier en masse. Det ser rätt kul ut på videon. Man garvar. Jag säger till Lalle, att det är väl AIK:are som grejar ett prank. Läser senare i Expressen att hashtaggen på videon på nätet är AIK130. Rätt igen av mig. Jag börjar få litet blick för det här nu. Bara för det kör jag några klassiska fotbollsklyschor:

”Bollen är rund.”

”En match har 90 minuter.”

”Anfall är bästa försvar.”

”Den här segern var rättvis.”

”Det går troll i vårt försvarsspel i dag.”

”Vi är värda våra miljoner.”

Varför ska fotbollskillarna ha hela paketet brukar jag fråga mig. Fotboll är ju ingen livsnödvändighet, snarare tvärtom. Har de i publiken som betalar kalaset miljoner på banken, fotomodell vid sin sida, lyxvilla med pool och sju Ferraris i garaget? Nej, det brukar inte se ut så. Men fotbollsclownerna har det, ända ned till division 3, typ. Varför ska dessa puckon hyllas som gudar i vår värld?

Spela boll är väl egentligen för barn, det ska väl inte vara de vuxnas religion? Ska vi hylla den totala lögnen som sanning? Är det smart? Själv går jag inte på sportcirkusen längre i alla fall. Den är ett opium för folket.

Det är att knarka bort sitt liv.