måndag 15 juni 2020

T O M H E T

Målning gjord av Leif Ahrle.















I dag känner jag mig helt tom inuti. Har inte en ny idé av något slag. De som skriver i media har i och för sig inga nya vinklar heller just nu. Där finns inget att bita i för mig. Inget på tv heller. Bara en massa kockar som lagar mat. Den biten kan vi väl nu? Börsen går ned för sjätte dagen i rad i den inledande handeln. Inte så kul. Det verkar inte som om någon har några nya idéer om livet eller Sverige. Eller hur vi ska bli rikare.
Brudar, bärs och cigg går bort denna dag. Kaffet smakar inte längre gott. Sedan återstår inte så mycket i tillvaron. Man väntar mest på nästa måltid och nästa nyhet. Men sedan är det nu sommartorka på nyhetssidan också, så det blir inte mycket kvar att sysselsätta sig med. Kartan stämmer inte längre med terrängen, säger Ulf Lundell. Och precis så är det.
Dagens nyheter: Någon har kallat någon för hora, och det blåser upp till storm i lilleputtlandet. Drevet går igång. Näste man till kölhalning. Schavotten är en tribunal. Tribunalen en schavott.
Det är Alexander Bard som har kallat Bianca Ingrosso för hora på internet. Bianca säger sig vara i chock. Offret gråter stora krokodiltårar i offentligheten.  Alla vill trösta. Nu är Bard illa ute. Det är farligt att kalla kändiskvinnor för horor, även om det skulle råka vara sanningen. Han har just fått sparken från TV4 också för att ha yttrat sig en aning rasistiskt om afrikaner. SvD menar att Alexander nu befinner sig ur fas med tidsandan. Johan Hakelius i sin tur skriver vresigt att Göteborg borde jämnas med marken. Jag själv har lagt ut en video med balettdansare. Ett amerikanskt F-15 plan störtar i Nordsjön utanför den brittiska kusten. Piloten är försvunnen och förmodligen död. I samband med det mörknar himlen. Där kom vädervändningen man väntat på. Nu känns tillvaron riktigt svart. I like black velvet. Oooohhh!
Vem är sexigast bland kvinnorna just nu i Sverige? Har vi någon aktuell scandal beauty? Jag får tänka efter en stund på det. Rent spontant kommer jag inte på någon. Möjligen då Ebba Busch. Hon är väl fräschast för tillfället. Viss sexighet har också Maria Forsblom i Nyhetsmorgon och Carolina Neurath i Morgonstudion, även om de inte är renodlade exhibitionister som spelar ut allt de har. Dessa tre är mer den försiktiga och korrekta typen. Lite smygsexiga. Just scandal beauty-tronen kan man väl säga står tom i Sverige för tillfället. Och kanske att ingen är intresserad av den heller, utom just Bianca Ingrosso, i någon slags C-version för barn.
Har vi någon svensk kvinnlig porrstjärna just nu? Inte mig veterligen. Jag känner inte till någon aktuell.
Jag kollar upp konstnären Leif Ahrle, 77, på internet. Han var tidigare skådis. Nu målar han riktigt bra, faktiskt i samma stil som mig. Man kan säga att Ahrle och jag har samma uppfattning om hur bra konst ska se ut. I etablissemanget tillhör han tillsammans med Ardy Strüwer, 81, våra allra bästa konstnärer. Nu fick jag en febertopp igen. Där brändes det. Undrar vad det stod för? Ska man säga något negativt om dem, är att de tyvärr är mer kitschiga än eldiga i stilen. Man saknar vilddjuret i dem, fauven. Eftersom målarduken är en av de få friheter vi har kvar, måste man väl våga släppa loss där, anser jag. Den sista friheten ska väl inte användas till fegspel? Den sista friheten måste väl användas till att spränga gränser? Det är väl inom konsten man ska komma loss? Var skulle man annars göra det? Vid fiskdisken i Östermalmshallen?
Men i alla fall fick jag bekräftelse på min egen konst av Leif Ahrle. Att jag själv håller rätt hög nivå. Leif Ahrle är mycket erkänd i Sverige bland dem med pengar, företag och så. Han har varit aktiv inom konsten sedan mitten av 60-talet.
Ju mer jag håller på med konst själv, desto mer förstår jag att stora grupper i Sverige klamrar sig fast vid gamla schabloner de vid det här laget förväxlar med verkligheten. Och det skrämmande är att man jobbar stenhårt på att absolut inte släppa in något nytt i sin föreställningsvärld. Man ska dö till tonerna från sin barndoms Abba, det är tanken man har.
Den totala lögnen är livrädd för sanningen, därför blir det krig i samhället mellan lögnarna och sanningssägarna. Och så har det alltid varit. Vi såg samma fenomen i Jesus Kristus liv, och även hos målaren Pieter Brueghel d.ä. Där tittade solen fram. En konfirmation.
När en kille har tömt sig vill han inte ha mer sex. Då blir det tvärnit för lusten. Då har han inte mer att ge kvinnan. Kommer mannens sexlust egentligen från de sprattlande spermierna? Är det de som bestämmer över oss? Kvinnan skulle då på motsvarande sätt styras av äggen. En kvinna bär i regel på 400 000 omogna ägganlag, men bara 400 av dem leder till ägglossning under en livstid. Om ägget i livmodern inte befruktas av en spermie, stöts det ut i form av menstruation. Efter klimakteriet i 50-årsåldern mognar inte fler ägg och äggstockarna krymper till hälften - 10 cmᵌ - 10cc. En man går vanligen omkring med en halv miljard spermier i pungen. Ofta kan det vara mer.
Så blev jag miljardär.
Lucifer fnyser nu åt mig, att tror du det där kan förklara livet?
Nej, långt därifrån, men delar av det.
Bild gjord av mig.