fredag 3 oktober 2008

Nobelprisdax!


Om en knapp vecka kommer tillkännagivandet om vem som i år vunnit världens största litterära pris, Nobelpriset i litteratur!
Kan det bli Ulf Lundell som har en oerhörd romansvit på tolv digra böcker bakom sig?
Varje år tror jag på något sätt att det ska vara hans tur, men det är väl ungefär lika troligt som att Astrid Lindgren skulle få priset postumt, eller jag själv för min ”banbrytande kosmiska trilogi”.
Vissa författare kan av någon anledning helt enkelt aldrig komma på fråga. Dom platsar inte i finkulturen. Kanske är dom rent av för farliga för den rådande världsordningen för att kunna uppmärksammas över hela världen.
Nej, ska man gissa rätt om Nobelpriset i litteratur då får man absolut inte gissa med hjärtat. Man måste istället gissa så politiskt korrekt som möjligt.
För två år sedan sa jag att det blir väl någon djävla turk. Och en turk blev det.
Förra året sa jag att det blir väl nån kvinnlig anglosaxisk prosaist. Och så blev det.
I år lutar det mot en helt okänd tomte eftersom förra årets utnämning var tämligen mainstream. Jag tippar på en asiatisk lyriker i år. Kines, korean eller vietnames.
Viss förhandsspekulation talar om det vietnamesiska buksvinet Nöffy-Sung-Nöff som grymtar fram helt obeskrivlig poesi till sin husbonde, som antecknar och publicerar till ett lika häpet som hänfört Sydostasien.
Nöffy låter hälsa till Akademien att om han får priset så kan han äntligen bygga sig en vadderad stia till sig och sin fru, Soa-Soa, vilket säkerligen skulle innebära ett lyft för hans framtida lyriska produktion.
Så låt oss hålla tummarna i år för den oefterhärmlige Nöffy-Sung-Nöff!