lördag 18 oktober 2008

Börsen är en bluff...som allt annat


Det första jag tänkte när jag för ett drygt år sedan ramlade på den här avslöjande grafen, var att det måste bli en börskrasch snart.
Och så blev det som bekant.
S&P 500 står för Standard och Poors bevakning av aktiekurserna för USA:s 500 största bolag i ett historiskt perspektiv. Nu är kurserna tillbaka på 1998 års nivåer, så de senaste tio åren har inte ens topplacerare tjänat några pengar. En gammal ekonomisanning säger ju att man inte kan slå index i längden.
Stockholmsbörsen ligger i dag blygsamt bättre till. Sedan 1995 har man haft en värdetillväxt med 5,4 procent om året, inte direkt mycket bättre än ett vanligt sketet sparkonto.
När börsen ger så litet eller ingenting alls då är det dags att börja fråga sig om allt arbete och energi man lägger ner på det är värt besväret.
För egen del har jag åtta års stenhårt och ambitiöst arbete med PPM-fonderna bakom mig och ändå är jag i princip tillbaka på scratch. Snacka om att man känner sig lurad!
Och det är väl det marknaden går ut på? Att hajarna ska lura skiten ur småspararna.
Själv har jag tappat förtroendet för marknaden efter ett helt galet decennium. För mig är marknaden död nu. Stendöd.
Nej, man måste hitta ett annat engagemang än pengar och börser i livet, för man blir definitivt inte fri den vägen, det börjar jag inse nu.

Jag kommer att lägga min energi på helt andra ting framöver, den saken är klar. Man får får bli rik på erfarenheter istället.
Jag tror att jag ska börja studera grodor...