tisdag 14 maj 2013

Pilgrimsresan

Min pilgrimsresa till Grekland 1988, tog mig först till Natinalmuseet i Athen..

Jag trädde in genom porten och tyckte mig skymta ett tecken. Två Nordamerikanska skönheter i 25-årsåldern som verkade misstänkt intresserade av Hellenismen.

På Nationalmuseet i Athen såg jag många sköna och hänförande ting. Men vissa historiska föremål fick man inte teckna av eller fota. Tex stentavlan med Apollo och hans vinthund

I övrigt noterade jag Zeus, Poseidon, Hades, Afrodite och en satyr, som var ganska lik Bukowski..

Från Athen flög jag några dagar senare till Larnaka Airport ..

..på Cypern.

Strax före klockan elva på kvällen anlände jag i en stor gammal Londontaxi till Limassol och tog in på ett relativt enkelt hotell.

Efter några dagar fortsatte jag till Afroditetemplet utanför Paphos på Cypern, där jag gjorde några skisser av kryptiska väggmålningar och ålderdomliga symboler. Bland annat ett stort A med en tvärgående pil. Och när jag tecknade detta okända  tecken, var det som om något osynligt vaknade till liv i rummet, och sedan gick igenom mig

På kvällen strax efter solnedgången tog jag mig till Afroditeklippan i närheten och offrade en karaff vitt vin till Gudinnan, som stilla flöt ut till havs. Efter en stund hörde jag någonting därute smälla till

Nästa dag besökte jag ett Apollotempel för att fråga oraklerna om råd. De svarade med en kort vers på hexameter som var mycket gåtfull..

På resan såg jag också Akropolis i Athen, som är uppfört på 400-talet fKr. En jordisk sinnebild av Olympen.

I det klassiska grekiska verket Illiaden av Homeros som var aktuellt då Akropolis uppfördes, skildras hur Paris, Afrodite och sköna Helena , alla ville vara vackrast.

Sköna Helena

Paris och sköna Helena ville tävla med Afrodite om Kärlekens Tron.

Därefter följde en hätsk kamp mellan Gudinnorna i Olympen med ränker och intrigspel.

Efter att utmaningen mellan de dödliga skönheterna och gudinnan Afrodite var antagen, så gav Afrodite krigaren Achilles, Ajax och Odysseus med mannar, det lite mystiska uppdraget att förstöra Troja i det dåvarande Östgrekland.

Ajax och Achilles kläckte idén att ta sig in i Troja genom att gömma sig i en stor ihålig Hästskulptur.

När Trojaborna hade tagit in "Träkolossen" och på natten sov, klättrade de västgrekiska mannarna ut och dödade så många stadsbor de kunde innan de...

tände eld på Troja..som brann ner till grunden. Sedan flydde de snabbt till sina skepp..

I Odysséen, Homeros andra verk, skildras sedan en mindre framträdande hjälte i Illiaden, nämligen Odysseus och hans mödosamma resa tillbaka till sin älskade Penelope på Ithaka.

På hemvägen från Troja möter Odysseus en fruktansvärd Cyklop och andra prövningar sända av de gudar som inte uppskattade uppdraget i Troja.