torsdag 22 april 2021

The body still knows best

Känner du dig trött och sliten?
För en vecka sedan köpte jag allt-i-ett-kapslar med vitaminer och mineraler. Det var Coops eget märke och de innehåller typ allt kroppen behöver i den vägen. 100 kapslar för 69 kronor. I dag berättar Efter fem att det nya bland kändisarna är regelrätta vitamininjektioner för att bli piggare och fräschare. Vad jag ligger rätt i tiden då. Ofta gör jag det. Jag tycker redan att jag fått en friskare färg i ansiktet. Om man till varje pris vill hålla sig ung ska man sluta med kaffe och kött, säger supermodellerna. Det har vi sett bevis på att det konceptet fungerar. Fisk kan man dock tillåta sig. I Sverige är ca 90 procent av befolkningen köttätare och 80 procent kaffedrickare. Modellerna brukar dricka te. Och visst är det fräschare att starta dagen med en kanna nybryggt te, än murrigt, kvalmigt kaffe. Jag har insett det nu, relativt sent i livet.

Jag har också testat fat burner-kapslar som en del kroppsbyggare kör med. Där tyckte jag mig inte få någon effekt. Möjligen gick jag ned något enstaka kilo. Rekommenderas inte. Däremot är det en god idé för viktminskning att gå över från hårdost till lättare mjukost. Det är en kanongrej för bantare. Så gör modellerna. En del forskare ifrågasätter om det ger någon effekt med proteinshakes. Ja, upp till dagsbehovet inklusive träning, men mer ger det ju inte. När man äter vegetariskt tycker jag att proteinpulver och shakes är ett mycket bra tillskott. Det skonar ju djuren.

Varför får alla påsar i 40-50-årsåldern? En sökning på internet ger inga svar. Inga som helst. Det här pratas det tyst om. Men det är väl en slags uppgivenhet. Det står för ett slags livsnederlag. Att man kommit på avvägar och vet om det själv. Börjar man titta efter påsar under ögonen ser man dem överallt. Ingen kommer undan. Påsarna under ögonen står för en uppgivenhet inför samhället. Mot slutet av kriget när problemen kom på östfronten, fick Hitler påsar också. Alla får det i 50-årsåldern, män som kvinnor. Nu börjar de komma på den oövervinnlige Zlatan också. Påsarna. Under ögonen. En lite trist sida av livet, men uppenbarligen rättvis.

När jag var uppe på Stora Coop och storhandlade, slogs jag av insikten att all personal såg så risiga ut. Jaha, liksom, är det så här folk ser ut? Man går omkring och tror att modellnormen är det normala, men så är det inte. Nästan alla i personalen verkade folkilskna och förbannade också. Ja, det handlar alltså om detta med utseendet. Det är det stora problemet. Särskilt tror jag i mindre städer.

I princip alla har issues kring sin sexualitet, p.g.a. att man inte tycker man är tillräckligt sexig. Så ligger det till i Sverige. Vi svenskar har aldrig varit så fåfänga och utseendefixerade som nu. Samtidigt är det allt fler som inte når upp till modellidealet. Det skapar en krutdurk av frustration bland folk som är mycket farlig för samhället. Där ligger vi risigt till just nu, för problemet har egentligen ingen enkel lösning. Linnéuniversitetet kommunicerar ut på Kunskapskanalen att det finns psykiska hälsovinster att göra på att gå ut i skogen några gånger per vecka. Lite nygammalt, men det tål att upprepas.

Skogen istället för krogen. Är det doktorns recept till svenskarna? De som har allvarliga sexuella problem, men vägrar prata om det. Frustrationen omvandlas sedan till aggressioner i samhället. Så ser det ut.

Ska man fixa till sig måste man ju hålla nere på alkoholkonsumtionen, och då får man jaga andra kickar. Jag har ju skrivit om det i inlägget Lyxmat på Östermalm och comfort food. Jag kan lägga till bakad potatis i mikron på den listan. Det ger nästan alltid ett fint lyft i måendet. Jag brukar bara ha lättmargarin och salt till, det räcker. Men jag förstår om vissa hellre vill ha någon lyxig majonnäsröra till. Det blir naturligtvis ännu bättre.