tisdag 13 april 2021

Krönika: Nota bene

Haematopus ostralegus - strandskata.
Digital isolering är nästan värre än att sitta i fängelse, säger Birgitta, 86, som bor på äldreboende. De gamla nekas internet med argumentet att de ändå snart ska dö. Ryssland mobiliserar vid Ukrainas östra gräns. Ett mycket otäckt scenario för världen skymtar i kulisserna.

Jag ska fortsätta att äta ris om dagarna. Det går man ned på. Jag märker skillnad på magen redan efter två dagar. Det känns som om jag tappat ett kilo direkt. Jag har på litet olja och kryddor. Äter med pinnar. Till en ostsmörgås. Sunt och gott. Riset skall kokas klibbigt med extra vatten som asiaterna gör. Jag kör ovo-lakto-vegetarisk kost just nu.

Inled oss icke i frestelse, står det i Herrens bön i Bibeln. Vad räknas då som frestelser? Jo, framförallt brudar, bärs och cigg för oss killar. Och i viss mån också kött och penningdyrkan. Kanske räknas även pizza dit? Det är jag som spekulerar här. Synd skulle då vara just det alla killar (och tjejer) älskar och allt snurrar omkring på denna jord. Nu går en strandskata här utanför mitt i stan. Det har jag aldrig sett förr. Är det ett tecken? Solen drar sig märkligt nog plötsligt tillbaka och går i moln. När jag säger brudar, är det utvikningsbrudarna och modellerna i media man ska akta sig för. Det vilar en förbannelse över dem. Det kanske man inte vill tro först, men man märker det med tiden.

Människor som bara tänker på pengar och till varje pris ska samla miljoner är de facto också syndare, och väldigt irriterande för omgivningen dessutom.

”Ni kan inte tjäna både Gud och Mammon.”

Matteus 6:24

”Alla har syndat och saknar härligheten från Gud.”

Romarbrevet 3:23

Socialminister Lena Hallengren har fått cancer. Bröstcancer. Mannen som spelade Tony Sopranos far, Joseph Siravo, 64, är död i cancer. Det innebär att både far och son i Sopranos är döda. James Gandolfini som spelade Tony dog ju 2013. Han blev bara 51 år. Den tidigare socialdemokratiska ministern Maj-Britt Theorin, 88, är död och den norska kändisadvokaten Tor Kjaervik, 70, har skjutits till döds av en närstående, förmodligen av sin son. Förutom Prins Philip, förra veckans snackis, har också baronessan Shirley Williams, 90, avlidit och miljardären Sir Richard Sutton, 83, knivmördats, allt detta i Storbritannien. Vad det dör folk nuförtiden.

”Ty syndens lön är döden.”

Romarbrevet 6:23

Ja, Bibeln menar att om vi inte syndade alls, skulle vi kunna bli i princip hur gamla som helst. Jag har varit inne på sådana tankar länge, och nu hittade jag bibelcitatet jag sökte.

Det finns småfolk också, säger en kompis i förbigående till mig. Det är värt att lägga på minnet bland alla hajar. Och ibland kan även den som är liten göra skillnad, som Greta Thunberg säger.

Det är alldeles riktigt.  Så är det i vårt helvete.