söndag 14 mars 2021

Krönika: Zen

En japansk zenklosterträdgård. Den 
symboliserar livets tomhet.

Nu är det zenklosterliv som gäller för mig en månad framåt. Nu har jag slutat med både kaffe och kött. Och resten av synderna därtill. Jag är snart 60. Leonard Cohen var också i 60-årsåldern när han gick i kloster. Mitt skägg är nu kritvitt. Jag har munkrakat huvud och jag närmar mig döden. Och fort går det. De senaste åren känns det som om jag blivit femton år äldre. En 66:a vid namn Greger Cars har avlidit. Hans dödsannons är i DN i dag. A lucky guy. Om döden kunde ta mig också. Jag börjar bli en nutidens Lars Ulvenstam, som bara pratar om döden. Det känns alltmer som om det inte finns något hopp kvar i det här jordelivet. Då är det bättre att dö. I dag är det kolsvart ute. Livet måste kännas deprimerande för alla. Zen. De har inte haft en nyhet på flera veckor i svensk media. Tomhet. Vissa hävdar att samhället är genomruttet nu. Men konsten har makt. Jag har fått det bevisat i veckan. Det är nattmössan på i stort sett överallt på tv. Jag säger att det är en olycka på E4. Det är en olycka på E45. Just nu är det inga upprop i Sverige. Inga protester mot någonting. Är vi nöjda? Är vi lyckliga? Just nu är allt ingenting. Zen. Tomhet. Det är krig. Ett ekonomiskt krig. Det handlar om the shuffle of money, inte AK5:or.

Jag anser att problemet är dom, inte jag. Jag anser att de i Stockholm jävlas med övriga landet genom att ständigt sprida desinformation och nyheter om oväsentligheter. Från Stockholm kommer nästan bara lögner.

För hur kan de göra business av en total öken?

Psykologisk krigföringKrigföring som sker på det mentala planet. Genom olika former av propaganda försöker man försvaga motpartens moral och dess motståndsvilja. Flygblad, radio, tv, internet och rykten är viktiga vapen i den psykologiska krigföringen.

Poliser som har Rikspolisstyrelsens logga i sina dödsannonser. En gång polis, alltid polis, typ. De har inget sett, inget hört, inget begripit i livet. Tänk om en avliden Ica-anställd skulle ha ”ICA” överst i dödsrunan, det vore ju för komiskt. Alla skulle garva elakt åt det. Ingen kan gömma sig bakom en uniform, ingen kan gömma sig bakom att bara lyda order, när de svarta molnen hopar sig på himlen, och Djävulen är i staden.

Kommer hertiginnan Meghan att gå samma öde till mötes som prinsessan Diana? En del tecken tyder på det. Lady Di. Lady Die. Och dog gjorde hon. Eventuellt var det ett beställningsjobb från det brittiska hovet.

Förruttnelse, hasta o älskade brud.