lördag 14 december 2019

Investeringskrönika för 2020

2020 riskerar vi en svacka.










Förra årets investeringskrönika blev till stora delar rätt, men även litet fel.
Jag tippade att Sverige och Tyskland skulle vända upp och gå mycket bra, och det har de verkligen gjort. Stockholmsbörsen har stigit med nästan 30 procent i år. Där fick de som lyssnade på mig jackpott.
Jag hade däremot fel om oljan. Jag trodde den skulle ned till 45 dollar nu när vi har en klimatomställning inom näringslivet, men priset står emot på 65 dollar per fat. Jag ber om ursäkt för det. Och då blev det också fel på Rysslandsfonderna som haft ett rekordår. Det enda man vet om oljepriset, är att man inget vet, som en ekonom på SEB har sagt en gång. Ja, så är det.
Teknologi har haft ett rekordår också, och det var jag inne på, att ny teknik skulle gå bra.
Jag har också tipsat om köpläge i storbanksaktier i år, och där blev det rätt. De har vänt upp.
Hur ser det nu ut i spåkulan för 2020?
Ska man ligga kort eller lång?
Ja, normalt sett följs ju ett rekordår av ett sämre år, och just det tror jag vi kommer att få se också. Hur djup svackan blir vet jag dock inte. Nu pratar vi om de stora traditionella börserna.
Det kommer att bli svårare att få förräntning på just fonder under 2020, men stockpicking av enskilda lågt värderade aktier kan ge bättre resultat.
Därför rekommenderar jag att man minskar på fondsidan och går in på litet specialaffärer, som turnarounds och blankning av vissa papper. 2020 kommer att vara utmanande för investerare och man får nog jobba som de bästa amerikanska hedgefonderna i stilen. Vara litet motströms, djärv och våga spekulera, om du ska ha lika stor avkastning på kapitalet som i år. Alfred Berg Bear Fund känns intressant just nu och kan få ett bra år.
Ligger man lång är risken att man går back 2020. Aktier du köpt billigt under 2019 kan du dock behålla.
Fokusera 2020 på en marknad som du kan och behärskar. Ofta blir ju det då Stockholmsbörsen.
Tänk på att som amatör diversifiera portföljen. Satsa inte allt på ett papper. Det kan leda till bankrutt.
Skaffa ISK hos Avanza om du inte redan gjort det. De är mest öppna med information till småsparare, och det måste man ha.
Se det här som allmänna investeringstips, väg dessa mot dina egna erfarenheter och agera sedan.
Lycka till.